Danne031
Nu när vi har hus och plats så blev jag ju tvungen att testa på att så lite eget yes.gif

Det blev ett minidrivhus i 'kit' med såjord och lite frön: låg Tagetes, Svartöga, Sommardahlia och Brokgyckelblomma.
Barnen fick sätta en rad var och vi vuxna fick en. Det lite roliga är att vi inte har någon aaaaning om var vilka frön blev satta smile.gif

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pLSW...ng/DSC_0095.JPG

Jag tror att det blir 14 dar sedan nu i helgen.. När kan man fundera på att sätta ut dom i rabatt? Är det någon sort som man borde klippa toppen på eller liknande? Är ju som sagt helt grön på det här, frånsett lite krasse vi sådde någon enstaka sommar i lägenheten (tryck ner frön..glöm bort..flytta till blomlåda när dom såg stora ut).
Vi satte dessutom, eller 11 åriga dottern sådde, några tomatfrön hon torkade över natten. De tog sig allihop och är nu ett par centimeter höga smile.gif
Flyttar man ut dom till rabatt direkt eller får dom 'byta upp sig' gradvis först ?

Såg på bilden nu förresten att dottern tryckte ju ner ett par krassefrön också så de känner jag igen från min låd-sådd som redan står ute.
Krolliljan
Grattis och välkommen till fröberoendet. flirting.gif Det är så underbart att följa det man sått.[attachment=34064:petitpimousse.gif]

Ser ut som om de är redo att skolas om i större krukor. Sen kan de stå ute på dagarna och om du inte har risk för nattfrost även på nätterna
Denna tråden tycker jag är väldigt inspirerande.
Och här
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle vänta någon vecka till med ev. skolning till större kruka de flesta av fröplantorna på bilden har inte fått karakärsbladen än vad jag kan se. Och du bör gradvis sätta plantorna i större krukor, det mesta kan du inte sätta ut förren all risk för frost är över så utplantering tar nog åtminstone någon månad till (tomatplantor kan man vänta till en bit in i juni ifall de ska planteras ute i marken och ej i växthus de gillar ej låga temperaturer)

Växterna bör avhärdas innan de planteras ut eller ställs utomhus i solen.
Danne031
Tack för tipsen, och dom där trådarna verkar super smile.gif

Liten grej bara innan jag fördjupar mig i dom, kartongerna dom sitter planterade i nu, som följde med, bryts dom ner så att man sätter hela paketet i ny kruka så att säga, eller lyfter man ur plantan med enbart såjorden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon