Rapunzel
01-05-2009, 10:44
Jag skulle vilja ha tips på någon eller några snabbväxande och fina blommande växter som man kan ha klättrande på spljéer på bägge sidor om balkongen för att skydda lite för insyn och samtidigt ha lite vackert att titta på.
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2009, 18:02
Högväxande blomsterböner/rosenbönor tar lite tid att komma igång från frösådd ifall man direktsår men när de väl sätter fart att växa så täcker de en yta ganska snabbt. Blommar fint och bor man inte alltför långt upp får man även baljor som man kan äta (tillagade + strimlade). Blommorna insektspollineras.
Rapunzel
02-05-2009, 11:31
Tack det var ett bra tips. Och det är alltid roligt när man odlar något som går att äta också. Jag bor inte högt upp utan på första våningen som det borde ju fungera då. Men jag har ju två spaljéer. En på varje sida. Så det skulle vara roligt med något annat på andra sidan. Mera förslag gärna,tack!
jennyhelga
03-05-2009, 10:16
Vill du ha blommande och snabbväxande skulle jag satsa på en ett-årig växt. Har själv kört på blomman för dagen flera gånger och de är otroligt tacksamma, speciellt om du har sol på balkongen, annars kan de bli lite klena. Köp gärna olika färger och så måååånga frön så har du snart en tät vägg av fantastiskt vackra blommor!
vårälskare
08-05-2009, 21:10
Hej
fjärilskrasse är ganska snabb, du kan ju förgro inomhus först så kommer dom ganska fort att börja blomma
dom vill ha lite magrare för att komma med blommor så man behöver inte satsa på dyr jord och en massa näring under sommaren
Lycka till
elivyan
10-05-2009, 17:08
Jag har förodlat japansk humle i år.
Det jag funderar på är hur många man kan ha i en kruka.
Ni som verkar ha koll? =)
Säg att det är en kruka med diameter 24 cm, kan man ha fler än 1 i den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.