Blomsternovisen
01-05-2009, 11:45
Köpte en basilika yemenite för ca 5 dagar sedan och den har stått ute sedan 3 dagar sedan. Temperaturen ligger på natten ca 5 grader.
Nu har den börjat se hängig ut och en del grenar har blad som ser helt slappa och tunna ut. De flesta bladen (som inte ser hängig och tunn ut) har ljusa partier som ser liksom sjukt ut.
Är placerad i solen intill väggen på balkongen, alltid fuktig/blöt. Blåser en del.
Planterad i jord med små lecakulor.
Tittade precis ut och den ser ut att ha rest sig en del sedan i morse.
Vad ska jag göra för att basilikan ska överleva eller i varjefall må bättre och få fina fräscha blad?
Tacksam för hjälp.
Kan det inte ha varit att den blivit stressad och inte tålt att du ställt ut den sådär? När jag ställde ut min basilika så blev de gamla bladen svarta och fula eftersom de inte tålde solljuset och borde ha acklimatiserat sig bättre. Jag tog bara bort dem så att ljset kom åt de nya friska bladen.
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2009, 11:55
Ha den inne basilika gillar inte temperaturer under +15C de får skador redan långt innan det blir minusgrader (+alla växter måste avhärdas innan de utsätts för sol och blåst)
Blomsternovisen
01-05-2009, 12:23
Tack för era snabba svar! På dagen är det varmt och skönt, men jag skulle kunna ta in den på kvällarna och sedan ställa ut den på morgonen igen?
Vad betyder att en växt måste avhärdas? Och hur går det till?
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2009, 12:35
Avhärda betyder att man sakta vänjer växten för sol och blåst ex. ställer växten lite skuggigare + lä i början och sedan gradvis flyttar den till mer utsatta lägen. Fiberdukar brukar vara toppen vid avhärdningen själv har jag inga basilikor ute innan juni, basilika är en växt som faktisk gillar inomhusklimatet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.