Full version: Ont om plats!
Micke_B
Hej

Nu börjar det verkligen bli fullt under mina 10 lysrörsarmaturer...tack och lov blev kallväxthusen äntligen klart idag (1 kubik betong och 4 veckor för sent)!

Vilka av följande växter funkar att sätt ut i växthuset? (jag har frostvakt på nätterna). Det behöver inte vara optimalt att flytta ut växten, huvudsaken är att den inte tar direkt skada! Jag begöver platsen till mina omskolade tomater...

Pelargon
Pense
Flitiga Lisa
Petunia
Jättepalettblad
Fransktrift
Blomstertobak
Kantlobelia
sockerärt
squash
pumpa
melon
aubergin
diverse bönsorter
physalis
rosmarin

Enormt stort tack på förhand

/Micke
rosita
Nu vet jag inte vilken zon du odlar i, men jag odlar i zon 1 och har allt i växthuset. Jag har en värmefläkt som håller minst 8 grader på natten, utom i ett litet bubbeltält där jag har gurkor och meloner och håller minst 11 grader.
Penséer tåler t o m minusgrader, så dem kan du nog sätta ut. Men ska du sätta dem direkt ut från inomhustemperatur? Då måste du nog avhärda dem först.
Sockerärter ska inte vara så känsliga heller.
Aubergine och melon är värmekrävande, så dem ska du nog vara försiktig med.
Physalis har jag redan utomhus, den är ganska tålig, men tåler inte frost.
Squash vill ha ganska varmt, men jag har planterat ut en av mina i landet på ett skyddat ställe och även täckt med fiberduk.
Övriga på din lista vet jag inte, men du får säkert fler svar.
Lycka till!
Micke_B
Hej

och tack för ett snabbt svar, jag bor i Stockholmsområdet.

/Micke
katah
Jag har allt annat också i frostfritt växthus , men kan tipsa dig om att
börja lite senare med pumpa och squash och melon, jag sådde mina först i går.
De växer så våldsamt snabbt och gillar egentligen + 15 grader , så jag sparar utrymme och odlar dom så sent
jag kan hålla mina fingrar i styr.
jag huserar i Östergötland zon 2-3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon