kolmask
Jag brukar varje år köpa fröer och plantera slingerkrasse. Eftersom krassen producerar så mycket fröer själv tänkte jag i år prova på att spara lite fröer till nästa år. Är det någon som vet hur man ska förvara fröerna? Behöver de t.ex. ha en köldperiod i kylskåp eller liknande?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de behöver ingen kyla. Låt fröerna mogna väl på plantan så de i stort sett börjar trilla av plantan av sig själva. Låt fröerna ligga och torka ett par veckor på ett fat. Stoppa sedan fröerna i en papperspåse (alt. kaffefilter), förvara torrt och gärna svalt men krasse har tåliga fröer jag har haft dem i rumstemperatur och de har ändå haft bra grobarhet några år efter skörden.

OBS! Odlar du F1 sorter får du inte samma sort ifall du skördar egna fröer så det kan bli andra blomfärger etc.
kolmask
Tack för det svaret! Då verkar det ganska enkelt. Vad menas med F1 sorter? Är ganska ny i odlingsbranchen smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en modern hybrid och de är inte fröäkta, det står F1 efter namnet på sorten ifall det är en F1 hybrid.
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-05-2009, 18:43) *
Det är en modern hybrid och de är inte fröäkta, det står F1 efter namnet på sorten ifall det är en F1 hybrid.

giggle.gif Även om du var tydlig så var det lite "grekiska" Jag har ju läst på en del under vintern men jag har inte riktigt fått kläm på vad det menas med F1 ändå... och hydrider?

Men vad jag tror... att det är... är smile.gif (ska försöka förklara)

En F1 sort är en manipulerad sort... (hybrid=manipulerad) confused.gif...
"framavlad" för att få en special färg... som inte ger samma färg/sort om man tar frön...
Men man får samma sort, om man tar sticklingar smile.gif

Men då blir jag lite confused.gif När det gäller fröpåsar... tex. Jag köpte en påse Chilifrön, dom Hade ett "F1" efter namnet... Blir det inte vad det står på påsen då???
Irene_L
Jodå det blir som fröpåsen visar. Det är bara när man sen tar egna frön från plantan som man inte vet hur den nya fröplantan blir!
Åsa, mälardalen zon 2
F1 innebär att man tagit en mammaplanta + en pappaplanta och deras avkomma är F1 (betyder första generation).

Så står det F1 på köpepåsen så får man den sorten som står på påsen MEN när man sedan tar egna fröer från ex. denna chiliplanta så har generna mixats runt och i de fröerna är det inte riktigt samma genuppsättning som den plantan man tog fröerna ifrån = det blir inte exakt samma sort utan de kan få avvikande utseende.

Det är dyrare att ta fram F1 fröer men fördelen för fröodlarna är ju att man som konsument inte kan ta egna fröer ifall man vill ha samma sort utan man måste köpa en ny fröpåse.

F1 sorter har dock vissa fördelar och nackdelar, ofta är de ganska enhetliga ex. mognar samtidigt = bra för yrkesodlare som vill skörda allt på ett fält på en gång, mindre bra för hobbyodlare som inte vill ha 20 sallatshuvuden klara samtidigt. Många F1 sorter är extra friska, en del har bra motståndskraft mot sjukdomar och liknande.
blomkronan
smiley_small_hug.gif Åsa Tack för svaret nu hänger jag med smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon