niconh
Hej!

Jag har äntligen en balkong och tänkte därför ge mig på att försöka odla morötter och plocksallad på den. Jag har dock aldrig odlat något förut och vänder mig därför hit för att försöka få lite hjälp. Jag visste inte riktigt om jag borde lägga det här i den här forumdelen eller i delen för balkongodling, men jag hoppas det blev rätt.

Det jag undrar mest över är vad jag ska plantera grönsakerna i. Jag har två blomlådor (ca 15cm djupa) och har funderat på om plocksalladen skulle gå att olda i dom. Till morötterna gissar jag att jag behöver något lite djupare? Vad säger ni som har mer erfarenhet än jag?

Jag är lite osäker på vilken sort av sallad och morötter jag borde satsa på också. För morötterna har jag tänkt mig Nataise 2 (http://www.froshopen.se/morot-sommar-nantaise-p-548.html), mest för att de ska skördas juli-sep och jag vill ha morötterna så tidigt som möjligt. Den salldssort jag tittat mest på är Plock- Salad Bowl (http://www.froshopen.se/sallat-plock-salad-bowl-p-2570.html). Har ni några synpunkter på dessa sorter/tips på hur de ska oldas eller förslag på andra?

Sen tar jag gärna emot tips på inköpsställen av odlingslådor/hinkar samt fröer i Stockholm. Balkongen ligger f.ö i söderläge med mycket sol under dagen i Stockholm.

Tack på förhand!
/Hanna
pianja
Hej,
Jag tror du tänker rätt med salladen i balkonglådan. Vilken sort... ja, vad gillar du? Jag som ääälskar rucola vill ju inte vara utan den en endaste sommar och hade naturligtvis röstat för det. smile.gif
Innan jag blev med egen tomt odlade jag morötter i pallkragar där jag hyrde. Vet inte om det funkar på en balkong, om den är stor nog, om det blir för tungt eller så. Jag valde kortare/tjockare rötter, så de inte skulle gå för långt ner. I ärlighetens namn hann de inte bli så tjocka innan jag var där och åt upp dem. tongue.gif

Fler odlingstips än så här har jag inte. De fick vatten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon