Full version: björnbär
katah
Jag planterade flera björnbär av avläggare två år sedan och de är frodiga och fina, men
jorden har sjunkit lite runt dom.

Jag undrar nu om jag kan fylla på jord kring dom ca. 15 cm så att de inte lever i en grop ?
RibesRubusVitis
Jomenvisst, den bildar nya rötter längre upp; samma egenskap som gör det så lätt att ta avläggare.
katah
yahoo.gif thanks.gif thanks.gif

Så underbart med ODLA !
pibe02
Får jag fråga hur man tar skott på Björnbär?
Hur gjorde du?
Hur långa bitar tog du?
Hur planterade du dem?
Är det rätt tid eller är hösten bättre?
Hur fort växer de?
FUnderar om jag kan ta från en granne eller bör köpa i kruka?
Mvh
Pia
RibesRubusVitis
Man tar inga bitar alls. Det är finessen med avläggare; en lång björnbärsreva slår villigt rot där den rör vid marken utan att skiljas från moderplantan. Förankra den med en krok, lägg över lite jord eller en sten. Vattna vid behov. Efter ett tag bildas nya rötter och då kan man kapa loss den.
Ett annat sätt (som jag föredrar) är att stoppa själva skottspetsen rätt ner i jorden, gärna i en stor kruka eller hink så att det blir lättare att flytta den till önskad plats. Trots att spetsen pekar neråt, växer en ny planta upp från den.
Det går bra att göra just nu; under vintersäsongen händer liksom ingenting.
pibe02
Hej
Tack snälla för snabbt svar men problemet är att jag måste ta med mig skotten och inte kan vänta att de tar rot på plats.
Hur tar jag bästa av en reva och hur planterar jag den sen? I vanlig jord eller såjord? Kruka först?
Hur mycket växer de på ett ung på en säsong?
Tack på förhand
katah
Jag gjorde avläggare av min köpeplanta och har nu 5-6 nya plantor.
Första året gjorde den rötter ( som avläggare)
andra sommaren växte några stora kraftiga rankor, man ska redan då ha en redig spalje eller annan stöd.

Nu är det den tredje sommaren. Andraårsskotten ska ge nu bär och jag hoppas på massa nya kraftiga skott.

Så jag kan varmt rekommendera att ta avläggare !
netaave
Jag har en björnbär, inte den förädlade sorten utan den med taggar och stora bär. Dom fanns här när vi flyttade hit för 22 år sedan.
Varje år får vi ta upp skott som rotat sig av rankor som åker ner på marken. Hela släkten har björnbär från vår buske wink.gif Har dom på en stor spalje, men rankorna smiter gärna ur den o lägger sig ner i sluttningen nedanför.
Ganska mycket jobb med att klippa dom, vi gör det på våren men är annars stensäkert för frost eftersom den blommar först runt midsommartid. Vi börjar skörda i slutet av augusti.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon