Full version: Vilken honungsros...
emmalofo
Har precis lyckats förhandla mig till att få plantera en honungsros i ett gammalt äppelträd på tomten och står nu i valet och kvalet. Vilken sort?

Tycker själv att den enkla Aksel Olsen är väldigt vacker, vad säger ni som kanske sett dom alla i verkligheten?

Är alla taggfria, den enda jag läst det om är Lykkefund (tror jag det var)?

Är det något annat man bör tänka på, det är väl inte dåligt för äppelträdet (bär fortfarande frukt?

Tacksam för hjälp!
renate
Jag har bara erfarenhet av hybrida,mycket taggigt men så vacker.Starkodder säger en det är finast men den har jag inte sett så inte mycket hjälp här.Det går bra att plantera vid ett äppelträd,mina växer i päronträd.

Honungsrosen i all sin prakt

svennis
Glöm Aksel Olsen , den är grym den skall du inte ha.. no.gif
Lykkefund Kan du prova också dansk...
Hybrida brukar man ha 'Sköna Helenae' som jag tycker är ett trevligare namn.
Aglaia är rätt lik men en multiflora ros, tagglös.. smile.gif
//svennis
emmalofo
Vadå grym, vad menar du Svennis? confused.gif Är den inte snäll mot trädet?

Och om Hybrida är mycket taggig återstår väl Lykkefund då.

Någon annan som tycker...?
svennis
'Sköna Helenae' är inte taggig om man jämför Aksel Olsen duh.gif

Aksel Olsen har 5 m långa skott som man fastnar i..har fastnat i Aksel Olsen på Fredriksdal!!
Inget att rekommendera o
släppt en gren när jag gick förbi
som rev av mössan på Peter Harkness sad.gif
emmalofo
En Lykkefund får det bli!

Några planteringstips från er som har dem planterade vid träd? På vilken sida trädet? Hur leder man grenarna rätt när de saknar taggar?

Vilken nybörjare man är... rolleyes.gif
Kajsa
Har i dagarna planterat Starkodder, den ska ha uppstått spontanat på Cedergrens plantskola i Råå. Valde den för det var en zon 5 ros, här kan du kika lite från Roslistan. Det konstiga namnet är efter gatan där plantskolan ligger.
En ny ros från 2001
Starkodder
Ezereht
Det finna ytterligare en helenahybrid, som någon från forumet visade för ett tag sedan. Den hade lite gulare blommor och jag tror den var också taggfri eller få taggar. La den bland mina favoriter men jag är på utplacering nu så har lyckats snylta till mig en dator. Kan kolla om en vecka när jag kommer hem vad den hette. Men den är nog svår att få tag i. Tror du gör ett bra val med Lykkefund.
Stiffe
Jag skulle plantera på norrsidan eftersom grenar och blommor söker sig mot ljuset (i söder). Under förutsättning att inget annat jämte skuggar vill säga. Titta på hur växter i skugga bakom hus el plank växer, el i en liten glänta i skogen. De söker sig åt det håll där mest ljus finns, vilket inte behöver vara åt söder nödvändigtvis.

Vad gäller ev uppbindning så kan du göra hur som helst. Det kommer att ge sig ganska självklart hur du ska göra när du står inför det.

Alla är vi nybörjare i början.dunno.gif Jag lär mig fortfarande massa nytt hela tiden, inte minst från andra Odlaiter. thanks.gif Annars gäller i hög utsträckning "learning by doing". sweatingbullets.gif

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon