emmsing75
Gick på en nit idag och köpte täckbark från bauhaus, 5 säckar för 89. För att minska all ogräs som växer mellan våra häckplantor köpte vi markduk att lägga på jorden och sen täcka den med markduk. Tyvärr var täckbarken mest bara som jord med några få barkbitar kvar i, inte riktigt som vi tänkt för i detta kommer ju massor av ogräsfrön att växa. Antar att det är så att täckbarken har förmultnat och blivit till jord och då bör den ju vara rätt näringrik eller? Jag kan inte använda den som jag tänkt men visst borde det vara rätt bra att använda den som jordförbättring istället eller? Är det nåt som jag ska undvika att använda den till, funkar den tex till rosor och kan det vara så att det rent av är bra för rhododendron?
noora
Är du säker på att du köpte just täckbark och inte det som heter barkmull? Barkmullen ser ut ungefär som du beskriver nämligen smile.gif Jag vet inte riktigt vad man har barkmull till, men det är inte samma som täckbark i alla fall.

Om det står "täckbark" på påsarna tycker jag att du ska åka tillbaka och klaga. Jag blir inte förvånad om Bauhaus säljer kass täckbark eller om det har blivit någon förväxling vid paketeringen. Deras kvalitet är ju inte den bästa. För ett par år sen fick jag planteringsjord som luktade apa (ungefär som om någon hade hällt i bensin), det var bara att åka tillbaka och klaga.
Gunilla T
Täckbark och barkmull är i princip samma sak, bara att barkmullen har en högre grad av kompostering. Särskilt näringsrik är den väl inte men däremot en god jordförbättrare.
Knytt
Vi köpte täckbark på en plantskola här i närheten, samma sak där. Den hade komposterats i påsen är min gissning. Och ja, det var TÄCKbark.
noora
Vi var inne på Bauhaus idag för att köpa kossa på påse. Då såg jag en påse med täckbark (och jag kollade att det inte var barkmull) som var trasig och det som läckte ut ur påsen såg verkligen snarare ut som barkmull än som täckbark. Dålig kvalité verkar det som. Dags för dem att märka om påsarna kanske? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon