emmalofo
Undrar om någon har erfarenhet om att "övervintra" (översomra vore kanske mer korrekt) amaryllislökar. Jag satsade på riktigt fina (och dyra) i julas, och det vore ju kul om de gick att få dem att blomma om till nästa jul.

Efter julen ställde jag ner dem i min källare (halvmörkt och ganska svalt) och glömde sedan bort dem. Vad gör jag nu? När jag lyfte upp en av lökarna så jag att den dessutom fått "bebisar", vad gör jag med dessa? Kan man göra som med andra lökar att man delar på dem och planterar om de små för sig? I så fall lär det väl dröja innan de blir stora och fina.

Berätta gärna om hur ni gör, tacksam för hjälp.
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att amaryllis har blommat så ska de skötas som en vanlig krukväxt, vattnas + gödas regelbundet löken måste fyllas på med ny näring för att orka blomma igen. På sommaren vill den gärna vara utomhus, till hösten när man tar in dem kan de få vissna ner. Normal blomningstid för amaryllis är mera åt våren till så ofta blir det inga blommor till jul. Om du ska spara dem plantera dem och börja sköta dem som en krukväxt när de grönskar, i och med att du lät den vissna ner så är nog inte chansen så stor att den blommar nästa vår men den kan ju blomma om 2år.

De små lökarna kan du plantera och odla på till stora lökar, det tar dock ganska många år innan en sån liten lök blir en stor blommande lök.
GME
Måste berätta smile.gif

Jo alltså efter flera års försök att "återvinna" dessa lökar så har det nu hänt, en lök satte en bloma i feb/mars och det är första gången som jag har fått en amarylis lök att blomma efter att den varit inköpt från affär och hm..gjort sitt för den gången wink.gif

Jag brukar på vår/sommar kanten plantera dem i landet där de får växa tills det är dags att ta upp potatisen, sedan har jag förvarat dem svalt i källaren.

Jag tror att dessa lökar är ordentligt stressade för att passa våra Jul traditioner så de behöver tid på sig att komma i rätt gängor igen så tålamod och och åter tålamod antar jag smile.gif
Jolijoli
Kan man plantera dem ute i backen som en vanlig lök, övervintra och blomma i försommaren?

Min mor har nämligen fått för sig att det går. En kund till henne hade gjorts så, men jag är skeptisk.
Alexander-VG-zon3
jag gör så här -

Våren - tar fram dom i feb-mars och planterar om dom i ny jord (plant eller blomjord som jag blandar upp extra med leca, grus) och placerar dom antingen inne i ett fönster eller ute om tempen är runt +5c +10c (tar in vid nattfrost!). ställer jag dom ute så placerar jag dom i skugga första tiden eller med solskydd på plus har den fått nya blad är dom känsliga för blåst.

Sommaren - när frosten är förbi står dom ute dygnet runt, placerar den nu i soligt och varmt läge. ger dom näring ca 1gång i veckan från maj-juni till juli-aug. den tål att torka ut. i maj-juni brukar blommorna komma OM jag inte låtit den blomma under vintern.

Hösten - har dom ute så länge det går, tar in vid frostnätter och ut igen på våren. det är under hösten som dom dels ökar i omfång på löken och det är den svala hösten som gör att den blommar.

Vintern - vill jag att dom ska blomma under vintern så ställer jag dom i rumstemp och sköter dom som en krukväxt, plus brukar jag ge en liten gnutta näring innan och vid och efter blomning. den brukar sedan börja blomma. efterblomning placerar jag dom antingen svalt(som jag skrev under) eller har kvar dom som krukväxt, mina vissnar sällan ner under vintern (även om jag placerar den torrt och svalt) så har jag kvar dom som keukväxter så brukar dom bilda nya blad.

vill jag att dom ska blomma som ''vanligt'' vid våren-sommaren. placerar jag dom svalt (ca +1c +5c) och torrt. mina åker in kylskåpet på vintern vilket är en perfekt övervintringsplats OM den är helt torr. bladen brukar jag klippa ner till hälften eller klippa veck helt beroende på vad som får plats löken tar inte skadad av det.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Jolijoli @ 10-05-2009, 23:31) *
Kan man plantera dem ute i backen som en vanlig lök, övervintra och blomma i försommaren?

Min mor har nämligen fått för sig att det går. En kund till henne hade gjorts så, men jag är skeptisk.

det går att plantera ut dom (antingen med eller utan kruka). jag har gjort det en gång men löken var väldigt god så dom blev uppätna av sniglar. gr man det måste ju sedan löken in så den inte dör av frosten.

så jag förlorade många av att göra så dessutom kan andra ohyra komma åt löken om den är planterad. plus tycker jag att den växer bättre om den är i kruka.

jag har mina i kruka stående ute på en hylla som är hög, där längst upp står dom varmt och soligt och luftigt och dom verkar gilla att spendera våren-sommaren-hösten så. nackdelen är blåsten som lätt kan bryta bladen men ser jag att det blåser så brukar jag flytta dom så dom står mer skyddat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon