Full version: klätterväxter
marigt
Jag har en relativt stor spalje mot grannen som jag vill täcka med klättrande blommor, som täcker för insyn men som inte tar över.
Jag vill inte ha vildvin de tycker jag tar över.
Har satt klematis. de kanske täcker bra om några år jag vet inte.
Men det borde finnas mer. Har hört eller läst någonstans om klättrande löjtnantshjärta men inte sett några i affärerna.
Är det nån som vill tipsa mig så blir jag väldigt glad
bor i zon lll
kerstin z5-6
Adlumnia fungosa -rosa klättrande , liknar fänrikshjärta -ljusgrönt finflikigt bladverk ..2meter hög ,bienn som självsår sig tongue.gif
Helen i Skåne
Bokharabinda är snabb, tät och har vita blomklasar, tappar visserligen bladen på hösten. Men det gör väl kanske alla blommande växter eller blink.gif Jag har bilder i mitt album där du kan se hur min spalje blev en vägg på bara en säsong!
Inger R
Beror på var man bor men min erfarenhet är att i zon 1 tar bokharabindan över minst lika mycket som vildvinet och kväver allt som finns i dess väg. Klockrankan, Campsis radicans, är trevlig, blir stor o fin. Enda nackdelen är att jag har svårt att få den att överleva vintern men då får man ha den som ettårig och komma ihåg att så den inomhus tidigt för att hinna få den i blom. Det finns även flera sorter av klättrande stormhatt som man kan använda sig av.
Helen i Skåne
Jodå den växer kraftigt men vi klipper till vår och håller efter den så det är inget problem. Vi har den på fler ställen och ännu så länge går den att stoppa...
Unn
Ramblerrosor är ju också riktiga juveler! fast de kanske inte klarar zon 3?
ariana
Lyckliga du Helen som har Bokharabinda
tre plantor har dött här, o här är ändå skyddat läge i zon 2-3
en vinter klara de inte roligt sad.gif
cissi i onsala
kletterbenved är tåvlig och vintergrön, finns med gröna el grönvita blad.
Rosenvial är perenn luktärt som blommar villigt och blir 2-3m hög. Klätter hortentia är också tacksam och har blommor på försommaren. Rosenvialen vill ha sol, de andra tål skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon