ampersson
Hej.

Behöver tips på vad jag ska använda mig av för att dela av trädgården lite. Vill göra som en liten vägg, ca 2 meter lång och 150-200 cm hög. Den behöver heller inte vara jättetät.

Min sambo gillade inte riktigt min idé om någon slags spalje/vindskydd. Helst ska det vara vintergrön och inte vassa barr. Någon som har en idé, eller rent av har haft samma problem, men hittat en bra lösning?
ängsvädd
När jag tänker vintergrön så tänker jag på rhododendron - kan det vara nå´t?

Har inte björnbär vintergröna blad? Finns ju taggfria sorter smile.gif
ampersson
Problemet är att rhododendron inte växer på höjden direkt snabbt, vill gärna ha nåt med lite höjd från början. Björnbär föreslog jag faktiskt för min gubbe igår, men det blev ett nej för att han inte ville ha en spalje el liknande där. Vi har nämligen redan björnbär i trädgården som jag tänkte utöka till några fler sorter och samtidigt flytta dem, men det förslaget gick som sagt inte hem.

Funderar på thuja. Om man skaffar en sort som man kan beskära rätt hårt. Då kan man ju samtidigt formklippa den i någon trevlig form.
ängsvädd
OK. Thuja tycker jag är så tråkig, det blir så mörkt - men smaken är ju som tur är olika smile.gif Då skulle jag hellre välja svenska enar om det finns att köpa men de är nog känsliga för beskärning.
Solstorm
Det finns så vackra cypresser, även som går åt gula hållet. Det beror nog lite på hur långt norrut du bor om det ska fungera med cypresser tror jag.
ampersson
[attachment=34165:vindskydd1.jpg] Nu är det klart. smile.gif Det blev både spalje och thuja. Varför välja när man kan ha båda två? Haha. Ska försöka lägga upp en bild. Om den nu syns så ser ni hur det blev. På baksidan har vi planterat en klätterhortensia och på framsidan murgröna och en vit klematis som jag inte minns namnet på just nu. Tror det kan bli rätt bra när det växt upp lite mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon