Sidor: 1, 2
Andypandy
Var håller de hus någonstans de hala kräken? confused.gif

Vill minnas att när jag gick ut tidigt på morgonen i mitten på April förra året, när daggen låg kvar, så kunde man passa på att plocka dem.

Nu har de blivit mindre år för år här... kan bero på att jag plockar de jag ser och att trädgården är bättre städad de sista åren... men någon borde väl vara framme, vi har ju haft det tokvarmt i 2 veckors tid nu???

Icke!? g.gif
KURT
Jag tror också att de rent faktiskt har minskat i antal på de flesta ställen, så är det nästan alltid när det kommer en ny art, att till att börja med finns de i mycket stora mängder, sedan minskar de till en lägre nivå.
Solstorm
Nu är det för torrt för dem. Regnar det några dagar så det inte är lika torrt längre så kommer de fram igen. Hoppas innerligt att du har rätt Kurt när du säger att de har minskat i antal. Tyvärr så tror jag att de kommer i samma mängd som tidigare om det blir en längre tids blöta. Hoppas hoppas jag har fel.
emmalofo
Jag har inte heller sett till så många, två stycken små när jag grävde i en rabatt bara, varken tidiga morgnar eller sena kvällar.

MEN däremot ser jag på min ena hortensia att de varit framme, alla knoppar uppätna ändå ner -cry-.gif och allt snigelgift jag strör runt den försvinner varje natt. Konstigt att de håller så låg profil.

Verkar för övrigt som de älskar just hortensia, mina brukar bli renrakade. Någon mer som har den erfarenheten?
Azur
CITAT (KURT @ 02-05-2009, 08:46) *
Jag tror också att de rent faktiskt har minskat i antal på de flesta ställen, så är det nästan alltid när det kommer en ny art, att till att börja med finns de i mycket stora mängder, sedan minskar de till en lägre nivå.

Stämmer. Gaffelgrenig Svamptång är ett bra exempel, under en period strax efter den kommit in till Sverige trodde man att den helt skulle "ta över" överallt på grunt vatten på västkusten - men idag får man leta för att hitta den alls. Predatorer och sjukdomar hinner till slut ikapp den införda arten, och de blir mer som en "inföding".

Fast om vi kommit till det stadiet med Spansk Skogssnigel än vet jag inte, den sprider sig ju fortfarande.
amaira
CITAT (Andypandy @ 02-05-2009, 08:02) *
... men någon borde väl vara framme, vi har ju haft det tokvarmt i 2 veckors tid nu???

Dom gillar inte "tokvarmt". Det är helt enkelt för torrt, som Solstorm skriver. När regnet kommer, får du veta hur många du har. Om du har några.

Vill du veta nu meddetsamma, så ska du titta under. Under vad, vet jag inte, för jag vet inte vad du har som är bra att krypa under. Det kan vara brädor, stockar, stenar, presseningar, krukor som stått ute över vintern, osv. Oftast har de bra gömställen som är svåra att finna dem på.
DykUnderYtan
Jag har hittat säkert ett tiotal under hittills under helgen men under stora stenar. Än så länge är de alla pyttesmå men de kryper väl snart fram om det bara kommer lite regn.

/Mia
http://miashem.blogspot.com/
Micke_B
Hej

Jag tror att det är torkan som håller dem borta...

Ett tips är att passa på att lägga ut fällor på nätterna dvs rejält fuktade brädor eller dylikt som sniglarna tycker om att gömma sig under, sedan kan du kolla dagen efter om du har några. Lyckas du få bort de få som finns nu kommer du få klart färre när det sedan kommer regn.

/Micke
CillaM
CITAT (emmalofo @ 02-05-2009, 10:44) *
Jag har inte heller sett till så många, två stycken små när jag grävde i en rabatt bara, varken tidiga morgnar eller sena kvällar.

MEN däremot ser jag på min ena hortensia att de varit framme, alla knoppar uppätna ändå ner -cry-.gif och allt snigelgift jag strör runt den försvinner varje natt. Konstigt att de håller så låg profil.

Verkar för övrigt som de älskar just hortensia, mina brukar bli renrakade. Någon mer som har den erfarenheten?

Tror snarare att det är rådjur eller hare som ätit knopparna och inte sniglar. Är det pellets i blå form du lägger ut så är det tydligen populärmat hos skator o andra fåglar.
4:an
Samma här i Malmö....väldigt lite sniglar...har hittintills hittat tre stycken och ifjol kryllade det av dem....tror att den kalla vinterna och den torra våren hjälper till!!
Wilmer
Jag tror dragit sig tillbaka för att planera anfall på bästa sätt. Men jag har sett färre i år, märkets redan i februari - mars då det förra året fanns flera millioner små i komposterna. I år hittade jag inte någon. Sedan dess har det dödats en del, och visst äter de på saker, men jag tror bara det är torkan som håller dem borta just nu tyvärr.
Andypandy
- lite mulen dag/kväll.
- En vattenkanna.
- 2 vattnade härliga brädor.

Vattnade 2 områden där man brukar plocka mest... nattdaggen började komma den också.
Ut med 2 gosiga härliga brädor att gömma sig under.

Måndag morgon :
Vanliga små svenska snäckor = 3 st
Vilsen mask = 1 st
Skalbagge = 1 st
Mördarsniglar = NOLL?

WTF? dunno.gif g.gif
amaira
biggrin.gif Så trevligt det låter! biggrin.gif
Bee
CITAT (amaira @ 04-05-2009, 09:47) *
biggrin.gif Så trevligt det låter! biggrin.gif

Bara att hålla med! Jag saknar dom inte! I år har jag i och för sig inte sådana växter som dom tycker om. De ömtåliga står i krukor. Offerblommorna tagetes (sk snigelmums) är ännu inte planterade.
Malvia

Jaha ni, idag efter regnet och lite krattande så har jag hittat och tagit bort minst 8 st mörkbruna sniglar!
Dom finns i jorden och har bara väntat på detta regn.
Var omkring 4-6 cm långa.
Österläge
Jag drog upp massa maskrosor häromdagen och i nästan varenda bladrosett fanns minst en liten mördarsnigel! Vi har oxå haft det jättetorrt men där är det väl lite fuktigt ändå antar jag...
Andypandy
CITAT (Österläge @ 04-05-2009, 15:21) *
Jag drog upp massa maskrosor häromdagen och i nästan varenda bladrosett fanns minst en liten mördarsnigel! Vi har oxå haft det jättetorrt men där är det väl lite fuktigt ändå antar jag...

Aha.. där har vi det.
Jag drog upp mina 1500 maskrosor förra året..
sweatingbullets.gif tongue.gif

... har kollat under lite stenar idag åsse.. nope!
Kaine snails!

Men SMHI varnar om regn i natt... återkommer..
Andypandy
Började regna i går.
Har kommit 11mm hittills.
Var nu ut i duggregnet på morgonen 10-15 minuter och skannade av 1000kvm.

2 snäckor
2 vanliga svenska ljusa sniglar och...
1 mördarsnigel

Normalt sett skulle jag ha hittat minst 50 på en sådan här tur förra eller förrförra året.
(även mycket fler svenska typer) och våra blommor ha skador både kors och tvärs.

Helt klart har något hänt min population i alla fall! yes.gif
Detta kan vara det bästa som hänt på... ja på mycket länge. *hoppas*
lena:-)
Jag tog två sniglar första maj, nu blev jag tvungen att gå ut i duggregnet innan jobbet och kolla av "ägorna". Nog fanns det fler om jag hunnit titta ordentligt. 7 styckten föll för bilan men det är ju en mild vårsusning jämförbart med tidigare år...
Österläge
Jag lade ut snigelgift igår under takpannor (skydd mot fåglar), imorse såg jag två döda sniglar i närheten av den ena, men de tre andra verkade helt ovittjade... Gräset är iofs rätt högt nu men det stör väl inte sniglarna, eller?
Gossen Ruda
Efter regnet i natt kollade jag som vanligt på vägen till brevlådan. Lyckades bara hitta en att stampa på. Något har hänt, kan det vara att dom inte tålt barfrosten? Det har varit nån dm tjäle.
PeterDeleter
Hittade ett gäng igår för första gången. Nu är dom på G tyvärr. Jag plockar dom med en sån där stor kökspincett och stoppar dom i en burk med industrisprit. Dör dom snabbt och lyckliga. Tror ifall man lämnar kvar dom kliptta i trädgården så drar dom till sig fler sniglar som vill mumsa kadaver. Men finns många skolor och åsikter om dessa rackare vad som är bäst.

Någon som hört vad som hänt med det dom använder i Norge, England etc? Någon liten mask som tydligen Sverige skulle försöka med. Var får man tag på dom? Finns kanske den masken i gamla/ruttna köttet ICA säljer? he-he Nedanför en länk till en artikel.

Länk till artikel

Såg även detta att koltrastar kanske kan vara framtiden

Länk till koltrastar
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 05-05-2009, 11:05) *
Något har hänt, kan det vara att dom inte tålt barfrosten? Det har varit nån dm tjäle.

De lever ju precis på gränsen till vad de klarar här i Sverige, så lite djupare tjäle än normalt kan säkert reducera dem rätt ordentligt. Sen har de väl knappast gynnats av att våren varit torr heller.

Och sen börjar kanske predatorer och parasiter att hinna ikapp dem så smått.
bear
Lägger in följande info för er som inte redan har läst denna:

Från Naturhistoriska museet Göteborgs hemsida:

Livscykel hos spansk skogssnigel

Arten har i stort en ettårig livscykel, enstaka individer kan bli ytterligare någon månad. Vuxna djur som fortplantat sig under året dör under första eller andra veckan i oktober. Därefter finner man endast ungdjur i olika storlekar.

Det är dessa ungdjur som kommer att övervintra i jordkammare nere i marken. Jordkamrarna muras på ca 1-2 dm djup. Övervintring som ägg förekommer inte i Sverige.

Under kalla vintrar med lite snö kommer tjälen att gå djupare, vilket medför ökad köldstress på sniglarna. Detta ger en ökad dödlighet hos djuren.

Sniglarna kommer i gång på våren när dygnsmedeltemperaturen stiger över + 4°C. De av ungdjuren som var stora redan när de gick ner i vinterdvalan behöver endast tillväxa någon vecka för att bli könsmogna och komma igång med fortplantningen.

Utvecklingen från lagt ägg till kläckt snigel tar ca fyra veckor. Snigeln behöver sedan ytterligare fyra veckor för att bli könsmogen.

Vid höga temperaturer kan utvecklingen gå något snabbare. En spansk skogssnigel kan producera upp till 400 ägg under sin livstid.

Äggen läggs i grupper om ca 20 i gropar som snigeln gräver eller under föremål på marken. Under torrsomrar dör normalt en betydande andel ägg och ungdjur.

Under regnrika somrar är överlevanden betydligt högre, vilket märks på det totala antalet sniglar.
Gunilla T
CITAT (Azur @ 05-05-2009, 12:12) *
Och sen börjar kanske predatorer och parasiter att hinna ikapp dem så smått.

Ja, naturen är fantastisk och skapar balans så småningom - tillåter inte att någon art blir för dominant.
emmalofo
Men nu är dom här!

Efter tre dagars regnande i Göteborg plockade jag över 70 stycken i min trädgård i morse. I alla storlekar från pyttesmå till stora. Värst var det som vanligt runt mina hortensior och under min nyplanterade klätterhortensia plockade jag 14 stycken. Dom hade renrakat undersidan, SUCK vad jag blir ledsen!

Måste nog flytta den till ett mindre utsatt ställe, men den hade varit så fin som marktäckare på min branta slänt. Åh, vad jag blir förb*piiip* på sniglarna!
Österläge
CITAT (emmalofo @ 06-05-2009, 10:54) *
Men nu är dom här!

Efter tre dagars regnande i Göteborg plockade jag över 70 stycken i min trädgård i morse. I alla storlekar från pyttesmå till stora. Värst var det som vanligt runt mina hortensior och under min nyplanterade klätterhortensia plockade jag 14 stycken. Dom hade renrakat undersidan, SUCK vad jag blir ledsen!

Måste nog flytta den till ett mindre utsatt ställe, men den hade varit så fin som marktäckare på min branta slänt. Åh, vad jag blir förb*piiip* på sniglarna!

Aaaahh! -fear-.gif Måste kolla noga ikväll, kollade igår och såg bara några st minisar som hade förätit sig på giftet o dött, moa-ha-haa... naughty.gif
officinalis
Visst är det fantastiskt hur naturen återställer balansen, vi får se hur det sker med mänskligheten sen. Pandemi? devil.gif crazy.gif

Nu de senaste två dagarna har det regnat här, såg massvis med sniglar bland lotterna, ett par enstaka bruna.

Men alla bruna sniglar är väl ändå inte Spansk skoggsnigel, hur identifierer ni dem?
Danne031
CITAT (officinalis @ 06-05-2009, 14:03) *
Men alla bruna sniglar är väl ändå inte Spansk skoggsnigel, hur identifierer ni dem?

Tänk att precis det där var jag på gång att fråga smile.gif

Jag hittade en rätt så mörkt brun med svaga ljusa streck längs med kroppen och sambon hävdade bestämt att det inte alls var någon elak snigel..
Något åt det rödbruna hållet har jag inte sett ännu.
emmalofo
Det finns en länk med bilder lite tidigare i den här tråden.

Men helt ärligt, efter 3 års ojämn kamp mot mördarsniglarna i min trädgård så skiter jag i vilket sort det är och plockar rubbet. Det enda jag låter vara är vinbergssnäckorna, dom är i alla fall oskyldiga till massförstörelsen...
Andypandy
CITAT (emmalofo @ 06-05-2009, 10:54) *
Men nu är dom här!

Jasså. ja då är det något som skiljer sig från centrala Stenungsund då.
Jag har nämligen redan ställt in 2009 års snigeljakt!

I morse har det kommit 22mm regn på 2 dygn.. vilket borde vara tillräckligt för att locka fram dem.
Skannade av både tomten och skogsängen 2ggr i morse (den första i regnet).
Tomten = Noll
Skogsängen bakom = 2 vilsna själar som undrade var alla deras kompisar var
(det brukar vara äckligt att gå där andra år i vår-regn om vi säger som så).. så jag förpassade dem snabbt till sina kompisar
naughty.gif
Enda fynden var 5-6 vanliga, som jag betecknar gammaldags svenska ljusa småsniglar.

Noll skador på rabatter (liljorna brukar vanligtvis ligga utefter marken avätna vid det här laget)

Konstigt nog har vi inte haft någon vinter i år heller eller direkt kallt som jag kan säga skiljer sig från de andra senaste åren.
Jag hade vinterdäcken på i 3 veckor.. och grannen sket i att sätt på dem alls detta året.. vi hade kanske snö i 5 dygn totalt.. har räckt till någon snabb pulkabacke/snögubbe och inte direkt kallt heller vad jag kan minnas.
Tjäle = typ max 4-6cm

Men något har ju uppenbarligen hänt för mig i alla fall... har inte en blekaste aning om vad det beror på dunno.gif (inte för att jag sörjer direkt, det är bara det att det är en hemsk skillnad mot förr om åren om jag säger som så)
Whiskuchi
CITAT (PeterDeleter @ 05-05-2009, 11:25) *
Någon som hört vad som hänt med det dom använder i Norge, England etc? Någon liten mask som tydligen Sverige skulle försöka med. Var får man tag på dom? Finns kanske den masken i gamla/ruttna köttet ICA säljer? he-he Nedanför en länk till en artikel.

Länk till artikel

Nematoder godkändes redan förra året tummenupp.gif

Har förresten läst ett tips om hur man lättast sprider nematoderna bland sniglarna - man blandar nematoder med vatten i en hink, går och plockar sniglar och lägger i hinken (så att de garanterat kommer i kontakt med nematoderna, vattnar man bara ut vet man inte säkert att sniglarna infekteras). Efter ett tag tar man upp sniglarna, avlivar genom halshuggning och lägger ut liken som bete. Nya sniglar kommer och äter av sina fallna fränder och vips! är de också infekterade av nematoder. Sedan sprider det sig självt.

Huruvida det funkar eller ej har jag ingen aning om men det låter onekligen effektivt.
officinalis
Angriper de här nematoderna enbart spansk skoggsnigel?
Whiskuchi
CITAT (officinalis @ 07-05-2009, 10:11) *

Jag vet inte, men det är väl bara den spanska skogssnigeln som äter andra sniglar? Då torde risken för spridning till andra arter vara minimal dunno.gif
officinalis
Men de här nematoderna sprids väl ändå inte genom att sniglarna äter upp varandra? Nematoderna förökar väl sig i sniglarna, som gör att de dör?
Upplys mig gärna
Whiskuchi
Ja precis, de förökar sig i sniglarna men enligt metoden jag beskrev ovan kan de smitta genom att de (sniglarna) äter varann. Enligt förpackningen ska man såvitt jag vet vattnat ut nematoderna och hoppas att de hamnar på sniglar och inte bara rinner ner i marken men går det att få dem att smitta genom förtäring är det ju ett sätt som förhindrar spill. Men återigen - jag vet inte huruvida det funkar, läste bara om metoden i en tidning.
officinalis
Vore intressant att veta innan man accepterar metoden. Känns inte särskilt schyst att rensa bort hela snigelfaunan i trädgården.
Whiskuchi
*pekar på min signatur*

"viktigt att veta är att nematoderna i Nemaslug inte ser någon skillnad på spansk skogssnigel (mördarsnigel) eller någon annan snigelsort, enligt tillverkaren är Nemaslug effektivt på sniglar upp till 8 cm."
från http://www.ljuvahem.se/bekampning-av-snigl...-nematoder.html
Azur
CITAT (Danne031 @ 06-05-2009, 18:20) *
en rätt så mörkt brun med svaga ljusa streck längs med kroppen

Låter som en pantersnigel.
officinalis
Whiskuchi
Det här är ett diskussionsforum. I stort sett allting folk frågar och spekulerar i här kan man söka upp via en sökmotor, t.ex. Google. Så enligt mig så är "Just fucking google it" i detta sammanhang bara en spydig kommentar.
Men nu gav du mig ett svar jag är nöjd med och det tackar jag för.
Snigelhatare
CITAT (officinalis @ 07-05-2009, 10:11) *

Här har mördarsniglarna tagit kål på alla andra sniglar. Många år sedan jag såg någon "vanlig" snigel här, så om vi ska värna om andra sniglar så ska vi nog börja med att ta bort mördarna.
Lavin
Pantersniglar och mördarsniglar... lite kul.

Jag har en fundering, någon som vet om de har spridits över hela landet? Jag har inte sett en enda av de brunröda, bara de vanliga söta svarta slimisarna. Och de är så få så det är inget problem, verkar lite blyga.

Ingen av grannarna har heller, så jag har lite teorier.

1- de kan inte komma hit så lätt. Vår lilla by är omgiven av åkrar på alla sidor, som plöjs och säkert besprutas med ett eller annat.

2- de få som kommer hit via växtinköp och annat äts upp av gråsuggor, igelkottar och koltrastar. Det är mycket träd här och gamla trädgårdar med skräphögar som är bra för djurlivet.

Det som talar emot det här är att det finns en nybyggd del med ca 50 hus, den vanliga klassiska gräsmattan och 2,4 äppelträd. Och där är det bara allmänningar runtomkring, som gränsar till en liten skog och sedan till en mosse. Borde vara perfekt för sniglarna. Å andra sidan så odlas det väl inte så mycket ätbart där, om inte stenarna har gått över till att trumlad betogsten =)

Nån som vet om det finns flera fickor som inte har snigeln? Jag tycker att det är mycket intressant, för vad är det som skiljer det här stället från bjärred, löddeköpinge och saxtorp, där de har den?

Det är väl bara en tidsfråga innan den kommer hit. kanske att man skulle kolla med en plåtslagare och böja till sån plåt till hela tomten, hyra en anka och sen vara klar?
Betty
CITAT (Lavin @ 07-05-2009, 12:00) *
.../
Jag har en fundering, någon som vet om de har spridits över hela landet? /...

Nej de finns inte här uppe ännu. Men det är nog bara en tidsfråga. Risken finns väl att man får med sig några otäckingsägg när man köper krukade växter söderifrån...
Glimma
Ja nog torde de dyka upp nu när regnet kommit. Har hittat en hemsida om en metod som angriper sniglarna under jordytan där de ligger och trycker www.bionema.se/sniglar och som fungerar bra även då det regnar.
Glimma
Azur
De är inte vinterhärdiga i norra två tredjedelarna av Sverige. De övervintrar ungefär 2 decimeter ned i backen, så om tjälen går djupare än så, så dör de.
Betty
CITAT (Azur @ 08-05-2009, 12:33) *
De är inte vinterhärdiga i norra två tredjedelarna av Sverige. De övervintrar ungefär 2 decimeter ned i backen, så om tjälen går djupare än så, så dör de.

Men så bra, thanks.gif för den upplysningen Azur!
När jag köper krukade buskar och perenner som jag vet är odlade i södra Sverige så brukar jag hålla dem under bevakning lite på sidan om några dagar innan jag planterar ut dem just för att inte riskera att få in eventuella mördarsniglar i min trädgård. Men om det inte är någon risk att de övervintrar så behöver jag ju inte vara så försiktig i fortsättningen. Här går tjälen säkert ett par meter ner i jorden. smile.gif
Österläge
Jag har testat att göra snigelfällor med grapefrukt, och det funkar jättebra! Har lagt en bit skal med lite fruktkött under en tegelpanna o strött snigelfritt under, och det ligger fullt med döda minimördare under o runtomkring. De brukar ju hinna krypa iväg innan de dör, kan det vara att de små är så känsliga så de inte hinner iväg? g.gif
Andypandy
Alltså!! Det här är bara tokgrymt!!

Det har nu regnat ytterligare 12mm förutom de 22mm tidigare, dessa 5 dagar..
och jag har INTE hittat EN ENDA efter 4 ggr skanning nu i både regn och kväll efter de andra 2 vilsna (som fick gå vidare till sin skapare för ett par dagar sedan)!!
Betänk då att jag för 4 år sedan hittade över 1000 st på denna tomt vid regn denna tiden!

Nej, ha en bra fredag ni andra.. för ni kommer inte att se mig i denna snigeltråden mer 2009!
woho.. party on !
Betty
CITAT (Andypandy @ 08-05-2009, 14:29) *
Alltså!! Det här är bara tokgrymt!!

Det har nu regnat ytterligare 12mm förutom de 22mm tidigare, dessa 5 dagar..
och jag har INTE hittat EN ENDA efter 4 ggr skanning nu i både regn och kväll efter de andra 2 vilsna (som fick gå vidare till sin skapare för ett par dagar sedan)!!
Betänk då att jag för 4 år sedan hittade över 1000 st på denna tomt vid regn denna tiden!

Nej, ha en bra fredag ni andra.. för ni kommer inte att se mig i denna snigeltråden mer 2009!
woho.. party on !

[attachment=34367:confetti.gif] Grattis! yaay.gif
Biddler
Tror tyvärr att det är torkan som håller dem borta, och att de finns där nere nånstans.
Fick ett tips i den andra snigeltråden att lägga ut bete, typ grapefrukt eöler bananskal, dom gillar sådant.
Jag tyckerdet verkar logiskt att ta så många som möjligt så tidigt som möjligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon