Platinum
02-05-2009, 07:21
Någon som känner igen dessa som visat sig i min ogräsrika gräsmatta?
Den ena verkar ju vara någon tistel men kan någon gissa på vilken utifrån bladen?

Platinum
02-05-2009, 09:42
Skulle den senare kunna vara Rosenmalva? Vet att jag sett sådana på diverse ställen i gräsmattan tidigare år.
Vägtistel tycker jag det ser ut som. Den undre känner jag inte alls igen.
Platinum
03-05-2009, 18:48
Nästa frågetecken, idag när jag sanerade bort vallört längs husväggen så stötte jag på dessa, vad kan de tänkas vara? En gång i tiden har där legat en rabatt så kan ju tänkas att det är något planterat som vi inte sett tidigare.
Bladen är som synes formade som liljekonvaljens men de är mjukare och den förökar sig via rotskott kunde jag se när jag grävde upp dom.

Det ÄR liljekonvaljer. Typiska konvaljerötter. Får de bara lite näringsrikare jord, så kommer de snart sätta blom också.
Platinum
03-05-2009, 18:54
CITAT (MariaS @ 03-05-2009, 19:50)

Det ÄR liljekonvaljer. Typiska konvaljerötter. Får de bara lite näringsrikare jord, så kommer de snart sätta blom också.
Aha, men liljekonvaljer är ju trevliga då ska jag nog finna dem en plats på ett mer planerat ställe. För längs husväggen bland allt rotogräs (vallört, kirskål) vill jag inte ha dem.
Fast liljekonvaljer kan också uppträda som rotogräs...

om den trivs...
Platinum
03-05-2009, 19:39
CITAT (MariaS @ 03-05-2009, 19:56)

Fast liljekonvaljer kan också uppträda som rotogräs...

om den trivs...
Sant så sant, men det är skillnad på rotogräs och rotogräs. Stenpartiet som är nyanlagt och fortfarande har en hel del luckor skulle jag tro blir bra för denna lilla skönhet.
Platinum
04-05-2009, 09:36
Känns dessa igen av någon?
1. Marktäckare med hög spridning. Namn?

2. Viol?

3. Malva?
oakpine
04-05-2009, 11:39
1:an är en jordreva.
2:an är en viol, vet inte vilken art.
3:an tror jag är en majsmörblomma.
Jag misstänker violen är ängsviol.
Platinum
04-05-2009, 18:40
En till laddning bilder med frågetecken från ogräsriket.
1: Majsmörblomma? Samma som på bild tre i föregående inlägg.

2: ?

3. ?

4. ?

5. ?

6. Prästkrage?

7. ? Roten är mer lök än rot, hittade en till sån planta bland ogräset så nu syns även löken.

8. Denna har vuxit under vår trapp sedan vi flyttade till huset och troligen längre, den ser ut som en mindre rabarber när den vuxit till sig fast blommar inte.
Platinum
04-05-2009, 21:03
Skulle 7:an kunna vara någon form av lilja?
2: Revsmörblomma? Jobbigt ogräs i så fall...
7: Bäbis av kroll-lilja. Dessa kommer att blomma om några år när de har vuxit till sig.
Lars-Olof Arvids
04-05-2009, 21:37
Tisteln i det första inlägget tror jag inte är någon vägtistel utan en kärrtistel. Vägtistelns blad är grövre flikade och har kraftigare taggar. Den andra i samma inlägg är nog en ranunkelväxt, kanske den mycket giftiga tiggarranunkeln. Den har fått sitt namn av att tiggarna förr sägs ha gnidit in små sår med växtsaften, vilket fick såren att svullna upp ordentligt så att folk såg att det var synd om dem och ville hjälpa dem.
Olle
Lars-Olof Arvids
04-05-2009, 21:44
Det senaste bildinlägget är inte lätt, men här är några förslag:
1. Någon ranunkelväxt
2. Revsmörblomma
3. Dunört
4. Blåklocka eller någon annan Campanula
5. Ängssyra
6. Prästkrage
7. Krollilja
8. Kardborre
Olle
Platinum
05-05-2009, 04:34
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-05-2009, 22:44)

Det senaste bildinlägget är inte lätt, men här är några förslag:
1. Någon ranunkelväxt
2. Revsmörblomma
3. Dunört
4. Blåklocka eller någon annan Campanula
5. Ängssyra
6. Prästkrage
7. Krollilja
8. Kardborre
Olle
Då ska jag botanisera i min flora och se om något av förslagen känns igen.
Tack för bekräftelsen om att det är en lilja, då skall den beredas plats bland mina andra liljor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.