Full version: Vissen bambu
vickeva
Hej på er,
det var oerhört längesedan jag skrev något här, det betyder inte att jag aldrig är här, jag läser ibland:).
Nu till frågan.
Vi fick ett antal jättehöga (3-4m) bambu förra året, och vi planterade dem direkt, gav dem massor av vatten och de flesta ser hur fina ut som helst. Två av dem ser däremot helt döda ut, åtminstone vid första anblicken.

IMG_2629.JPG
Så här ser de vissna bladen ut:

IMG_2630.JPG

Men om man kikar på baksidan så lever den, och samma sak om man klipper av en stång, den är grön inuti..

Vad ska jag göra med dem?

IMG_2631.JPG

Gunilla T
Låt dom vara, avvakta och se vad som återhämtar sig. Vattna vid torka..
Bassam

Tack för frågan

Det är möjligt att permeabilitet marken eller jorden lutar så att båda fallen jorden kan inte behåller vatten eller de är i riktning mot vinden.

OBs : växter försöka anpassa sig.

H: Bassam
MariaS
Bambu gillar inte om det blåser för mycke på vintern. Vinden torkar ut de annars gröna bladen och plantan kan inte ersätta vattnet, varför plantan ser vissen ut på den sida som blivit utsatt för vind.

Man kan klippa ur bambun, där den ser som värst ut. Det kommer nya skott, som ersätter de gamla i alla fall. Försök sen att antingen plantera någon hög växt i vindriktningen, eller "snickra" ihop något snyggt vindskydd i japanstil...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon