Jag håller på att anlägga en rabatt mot entrén i väst som solen inte når förrän runt halv tre på em, men då ligger den dock på till den går ner. Jag köpte ljusgrön Alunrot 'lime rickey' i går och när jag kom hem så såg jag på lappen att den "inte tål solsken". Samtidigt står det att den kan stå halvskuggigt vilket jag har räknat min rabatt som eftersom det är förhållandevis lite sol under dagen. Eller betyder halvskugga att solen aldrig riktigt kommer åt? Detta skulle jag i så fall tolka som helskugga?
Vad tror ni, kan jag ha min alunrot i nya rabatten eller bör den stå mer skuggigt? Och kan nån reda ut begreppen kring halvskugga/skugga?
Gunilla T
02-05-2009, 12:06
Limefärgad alunrot är känslig för stark sol, öht växter som har den färgen bränns lätt av solen.
Vad som är halvskugga är väl inte alldeles enkelt att definiera, närmast skulle jag kalla det halvskugga där träd skuggar och endast lite sol hittar ner mellan trädets grenar och lövverk.
De flesta växter trivs med vandrande skugga, dvs där solen kommer och går under dagen.
Solen som kommer på em och bränner på hela kvällen tror jag är för stark för din limefärgade alunrot.
Halvskugga är tidig morgonsol eller sen eftermiddagssol, så din sol efter tre räknas definitivt som halvskugga. Bara inte solen träffar bladen under de värsta timmarna mellan 10,30 till 14,30 då solen verkligen bränner. Alltså samma timmar som man ska undvika solen själv, om man har känslig hud.
BAra för sakens skull definierar vi även soligt läge: Sol de flesta av dagens timmar, gärna under de varmaste timmarna mitt på dagen.
Helskugga: möjligen kan en kort stund av sol nå detta område, men annars är det ett område som sällan nås av solstrålarna, endast ljuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.