tvilling77
02-05-2009, 11:46
Som rubriken antyder, jag är ute efter ett vackert träd som ska fungera som insynsskydd mot en väg..men det får ju gärna vara en fröjd för ögat oxå! :-)
det ska stå tillsammans med några pilträd i zon 5/6 (Norrlandskusten)
Storleksmässigt ungefär som en pil, gärna blommande!
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2009, 12:14
Ja det var ju inte lätt, nära pilar som är så giriga och slörpar i sig vatten + zon 5-6
Sedan vet jag inte hur höga du vill ha dem det finns ju salixsorter som bara är någon centimeter och det finns salixsorter som är uppåt 20m.
Det jag väl kommer på som blommar och klarar sig i den zonen är väl hägg, rönn, apel och oxel där brukar det finnas sorter som klarar sig ganska långt upp i landet ex. blodhäggen är ju härdig till runt zon 6-7, prydnadsaplar som ex John Downie funkar uppåt zon 6. Men vad du än planterar lär du behöva vattna och pyssla om det trädet det är tufft för växter att etablera sig ifall de står nära växter som hör till Salixsläktet som har ett ganska stort rotsystem.
tvilling77
02-05-2009, 12:27
Ja det är ju sant...jag kanske helt enkelt får satsa på pilar hela vägen då...
ängsvädd
02-05-2009, 14:31
Granar kan ju vara vackra - de är åretomgröna också - de borde klara att stå nära pilar.
pebblelake
02-05-2009, 21:57
näverhägg,lönn crimson king( röd) shuberthägg(grön/röd) är mina förslag,alla funkar i Umeå i alla fall.
tvilling77
03-05-2009, 08:06
CITAT (pebblelake @ 02-05-2009, 22:57)

näverhägg,lönn crimson king( röd) shuberthägg(grön/röd) är mina förslag,alla funkar i Umeå i alla fall.

Tack för ditt förslag! Jag älskar lönnar! Klarar dom att planteras i närheten av pilträd ca 5-6 meter ifrån?? Dom blir ju så vackra i höstfärgen oxå....
kraaamiz
10-05-2009, 22:52
Funderat på någon variant av syren? De blommar och blir täckande.... Tar dock ett tag innan de vuxit upp tyvärr, men ack så vackra... =) Jag har själv precis införskaffat syrener som insynsskydd till våran gård. Och vi bor i samma zonområde, bor nämligen i Öjebyn själv. Och är själv väldigt ny med detta, med trädgård och blommor, 1a sommaren för oss... =)
tvilling77
11-05-2009, 07:39
Tack för ditt svar!
Syren är jättevackert och jag har det på uppväxt på andra delar av tomten men här är jag nog mer ute efter något som växer lite snabbare på höjden! Är lite sugen dock på en uppstammad syren...som är ju vackra!! :-)
Jag är ganska ny själv på detta med trädgård men eftersom huset bara är några år gammalt och inget var gjort i trädgården så har jag en frihet att skapa, men det är ju såå svårt!!!
Prunus maackii "näverhägg" är vacker också på vintern, med sin bronsfärgade stam och grenar. Fungerar bra i zon 5-6 och är förmodligen mindre kräsen med jordmån än vad lönnarna är, de vill ju gärna ha lite sandigt om fötterna.
Av prydnadsäpplena finns det en sort som heter "Rubin" som ska klara zon 5-6 och som kanske är ett alternativ till de vanligaste sorterna.
Maackia amurensis "maackia" ska också klara zon 6, och är vacker med sina långa blad. Hur lång tid det tar innan den ger något egentligt insynsskyd är dock svårt att säga.
Barrväxter är ett trevligt alternativ, kanske en brödtall Pinus cembra, som är typiska Norrlandsväxter och som lockar fram tretåig hackspett och andra stornäbbade fröälskare. Det finns blåbarriga varianter, som alternativ. Se bara till att inte hålla efter eventuella dubbeltoppar.
Får du tag i en smultrongran - Picea abies "Cruenta" eller "Rubra Spicata" får du ju också lite "blomsterfägring". Picea abies Columnaris ger dig en relativt stor sockertoppsformad gran - stiligt!
Har du tid att vänta kanske du satsar på en hemlockgran som Tsuga mertensiana, där det finns både grå- och blåbarriga sorter. Anses härdiga i zon 5-6.
Samma sak gäller korkgranen - Abies lasiocarpa var. arizonica, som ska vara härdig i zon 6 och blir stilig med tiden.
Har du lite surare jord kan det också fungra med en douglasgran Pseudotsuga menziesii, som är mer snabbväxande, har vackra barr och är härdig till åtminstine zon 5.
Serbgranen Picea omorika kan vara härdig i zon 6 och är ett billigt och bra alternativ om du vill kuna köpa en ganska stor planta till rimligt pris.
pebblelake
11-05-2009, 22:52
CITAT (tvilling77 @ 03-05-2009, 09:06)

Tack för ditt förslag! Jag älskar lönnar! Klarar dom att planteras i närheten av pilträd ca 5-6 meter ifrån?? Dom blir ju så vackra i höstfärgen oxå....
Det skall funka ,beror lite på hur stor pilen är.inga problem om dom planteras samtidigt.
tvilling77
12-05-2009, 07:39
Tack!! Jag har egentligen inte ens tänkt på barrväxter, trots att det finns många som är väldigt fina! Bra insynsskydd ger dom ju oxå! :-)
Smultrongran...det tror jag banne mig att jag såg på plantskolan!! får kolla igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.