Full version: hängig brudorkide
annie
Den är mjuk i bladen och har fått socker längst ut på ett blad, har nån annan varit med om just detta?
Oftast nån blir mjuk är när vi är bortresta på sommaren. Jag har mina orkideer hängande i norrfönster sedan många år, i plastkruka inuti glaskruka med gott om "luft" under plastkrukan. Doppar dem i intervaller efter årstid. Allt enl expertis. Detta har aldrig hänt mig förut. Det enda jag inte gjort är omplantering och det är kanske dags. Har ganska många så jag kommer väl inte ihåg vilka jag planterade om i fjol precis!!
pejori
CITAT (annie @ 02-05-2009, 13:24) *
Den är mjuk i bladen och har fått socker längst ut på ett blad, har nån annan varit med om just detta?
Oftast nån blir mjuk är när vi är bortresta på sommaren. Jag har mina orkideer hängande i norrfönster sedan många år, i plastkruka inuti glaskruka med gott om "luft" under plastkrukan. Doppar dem i intervaller efter årstid. Allt enl expertis. Detta har aldrig hänt mig förut. Det enda jag inte gjort är omplantering och det är kanske dags. Har ganska många så jag kommer väl inte ihåg vilka jag planterade om i fjol precis!!

För mycket vatten!!!!!
Alla driker olika mycket, så vattna inte på rutin.
Blir någon lite krasslig i rötterna, kräver den mycket mindre vätska än en med friska rötter.
Plantera om direkt och klipp bort alla bruna rötter.
Sätt den i ny kompost och vattna den inte.
Har du tillgång till riktig vitmossa, så lägg det i botten på krukan.
Ge den lite på fatet, så söker sig nya rötter ned.
Lycka till.
annie
Har inte doppat mer är var fjortonde dag men det som står på tur är att plantera om.
pejori
CITAT (annie @ 02-05-2009, 16:02) *
Har inte doppat mer är var fjortonde dag men det som står på tur är att plantera om.

Jag har en som "bråkar" precis som din och när jag satte om den på valborg, hade den bara en!!! hel och fin rot..... crying.gif
nu är den satt på intensivvård, så jag hoppas den fixar det. giggle.gif
annie
CITAT
nu är den satt på intensivvård, så jag hoppas den fixar det.

Hur intensivvårdar du?
Jag satte om den utan att vattna. Tvättade av sockret på bladen med vatten.
pejori
CITAT (annie @ 08-05-2009, 10:52) *
Hur intensivvårdar du?
Jag satte om den utan att vattna. Tvättade av sockret på bladen med vatten.

Jag intensivvårdar den genom att lägga den på en bädd av vitmossa i ett litet akvarium, som jag täcker över med en glasskiva.
där får den ligga, tills dom nya rötterna visar sig och sedan sätter jag om den i ny kompost.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon