Mian
Vi har precis köpt en gammal sommarstugetomt och skall såsmåningom bygga hus där yahoo.gif

En gång i tiden har tomten varit älskad och välskött, men nu har den stått öde i många många år. Vi var där idag och försökte rensa fram gamla vinbärsbuskar och rabarberplantor ur alla aspskott som växt upp precis överallt. När jag kikade närmare på äppelträden såg jag att de blivit uppknutna en gång för länge sedan och att repet nu skurit in rejält i stammen. Jag klippte upp det på ett ställe, och såg att det var sladd, plastutsida med kopparkärna. Det blev hål i stammen när jag tog bort sladden, och sambon undrade om det inte var bättre att lämna det kvar?

Så jag vågade inte ta bort fler inskurna sladdar. Skall vi ta bort dem eller skall de vara kvar?
HelenJ
Jag tycker du ska ta bort dem. Trädet kommer att valla över såret, och det mår mycket bättre om inte transportleden av vatten och näring är strypt. Att du klippte upp det är bra men räcker inte.
KURT
Om du kan ta bort dem utan att riva upp stora sår, så skulle jag ta bort dem. Mindre skador vallar träden naturligt över.
Huggorm
En massa av mina träd har inväxt taggtråd, som spikats i träden när de var små på fyrtiotalet. När jag sågat ner granar och björkar och undersökt saken har jag sett att träden har tagit väldigt lite skada av det. Ingen röta eller något sådant, och årsringarna har jämnat ut sig igen väldigt snabbt efter störningsmomentet. Som dom andra säger så bör du bara låta det vara, eller ta bort kabeln om det går att göra utan skador på trädet. Resten sköter sig själv.
Mian
Tack för svar! Då provar jag att få bort de sista också imorgon, och känns det som att det inte går så får de vara kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon