Meriona
Var och köpte lite örtplantor idag till balkongen. En kruka fick gräslök och persilja, det har funkat förut. Men i en annan knökade jag ner oregano, citronmeliss, citrontimjan och mini-basilika. Först efteråt så läste jag här på Odlas faktasida att oregano får INTE stå blött och basilika får INTE torka ut. Låter ju inte helsmart att sätta dem i samma kruka alltså? Eller är småbladig basilika inte så känslig som vanlig basilika? Nån som vet? confused.gif

noora
Det går bra att ha dem i samma kruka. Oreganon tål att stå i normal fuktig krukjord, däremot vill den inte ha konstant översvämning smile.gif

Dessutom tror jag att den småbladiga basilikan kan vara mindre känslig för torka.
Meriona
Men åh va bra! Tack noora! thanks.gif thanks.gif
Jag ska försöka att vattna mer åt ena kanten...... tongue.gif

Jag sådde dill i en kruka också, det funkar säkert inte alls att ha det i kruka, men jag tänkte jag skulle prova för sonen är tokig i dill. Nån liten kvist kanske vi kan skörda ändå om vi har tur.
noora
Dill funkar utmärkt i kruka på balkongen, bara du vattnar den duktigt smile.gif Jag satte faktiskt dillen i en kruka utan dräneringshål (bara lite leca på botten) för att den inte skulle torka ut... Den blir glad av lite gödsel ibland också. Jag brukade använda helt vanlig krukväxtnäring när jag odlade på balkong.
Meriona
CITAT (noora @ 03-05-2009, 18:35) *
Dill funkar utmärkt i kruka på balkongen, bara du vattnar den duktigt smile.gif Jag satte faktiskt dillen i en kruka utan dräneringshål (bara lite leca på botten) för att den inte skulle torka ut... Den blir glad av lite gödsel ibland också. Jag brukade använda helt vanlig krukväxtnäring när jag odlade på balkong.

Ahaa, det känns betryggande! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon