Full version: Lök
Odlarinna
Jag har för första gången sått lök på frö. När kan jag sätta ut dem i landet eftersom det är små plantor nu.
Enl, påsen kan man så direkt men nu i detta läge undrar jag, Tål de frost?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de gillar inte frost, på jobbet sätter vi ut löken i början av juni här i mälardalen. Utsätts lök för låga temperaturer får man ofta blommande lök och inget under att skörda.
KURT
Sättlök som inte värmebehandlats kan ju vara känslig för kyla, eftersom den kan gå i blom då. Men det borde rimligen inte vara samma problem med frösådd lök, eftersom den inte har någon näring som den kan använda för att utveckla blommor med.

I det nya radioprogrammet Odla med Stadsgrönt berättas om en odlare i Landskrona som planterar gul lök på hösten, men det framgår inte om det är sättlök, eller frösådd lök.
KURT
Efter att ha frågat Petra Quiding på radioprogrammet odla med stadsgrönt, så berättade hon att den odlade lök i Landskrona, på hösten planterade endel av årets skörd . Förmodligen finns det då risk att de går i blom på våren, men det har ju ingen betydelse, eftersom de förmodligen äts direkt som färsk lök på våren.
Odlarinna
Tack för era engagemang i min fråga. Alltså måste jag vänta med att plantera ut plantorna ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon