Christoffer
Vilka är dessa tre växter växter?

Den första, kan det vara vallört?

Tvåan har en sagt lite osäkert kunde ha gula blommor,
och är som ett ogräs.
Den har dessutom gulorange saft.
Kan det vara någon smörblommesläkting?

[attachment=34089:bild1.jpg]
[attachment=34090:bild2.jpg]
[attachment=34091:bild3.jpg]
Lars-Olof Arvids
Den första är säkert någon vallört, den andra är skelört (Chelidonium majus). Den tredje har jag och skulle också vilja veta vad det är!

Olle
CillaM
Hej Christopher,

Det är vallört, skelört, troligen betonika
Christoffer
Glädjande att det är vallört. Det har vi många av, och funderade på om
vi skulle göra oss av med dem eller inte. Men då kan man behålla dem
pga den medicinskt aktiva roten, och så får vi hoppas att det är det
inte är en uppländsk, för jag tror att den är mindre aktiv.

Skelört... Oj, har aldrig tänkt på att de har så stora blad.
När jag sett skelört så har jag mest lagt märke till de små
bladen närmast blommorna. Eller så föräntade jag mig aldrig att
en sådan växt som skelört tar sig in på odlingsområdet och
sprider sig som ogräs. Men det är kul, som en omväxling till de
vanliga kirskål, kvickrot, revsmörblomma och dunört.

Betonica... finns det många betonicor?

mojan
Betonica, (får lila blommor) tror den heter Praktbetonika.
limey
Christoffer, vad menar du när du skriver om "medicinskt aktiva roten" på Vallört?
Vi har massor av Vallört och jag tycker väldigt illa om dem, för de växer precis var som helst, är enormt stora och fula och har fruktansvärda rötter så det knappt går att få bort dem.
Om du menar att de har några positiva egenskaper så vore det väldigt roligt! confused.gif
noora
Nr 3 ser precis ut som vår praktbetonika smile.gif
Red Top
CITAT (limey @ 05-05-2009, 09:25) *
Christoffer, vad menar du när du skriver om "medicinskt aktiva roten" på Vallört?
Vi har massor av Vallört och jag tycker väldigt illa om dem, för de växer precis var som helst, är enormt stora och fula och har fruktansvärda rötter så det knappt går att få bort dem.
Om du menar att de har några positiva egenskaper så vore det väldigt roligt! confused.gif

Jag heter inte Christoffer men, ändå...
Så här beskrivs den i Den virtuella floran

Lärde mig av Alba, i en annan tråd, att den i folkmun har det underbara namnet 'Byskvaller'. "Sprids lika lätt" giggle.gif
Christoffer
CITAT (limey @ 05-05-2009, 09:25) *

Jo, roten innehåller allantoin, som är ett effektivt uppbyggande ämne för bl a skadad
hud. Man kan ha den i egengjorda krämer. Så ta vara på dina rötter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon