|
emmsing75
02-05-2009, 21:26
Vårt hus är ett stereotypt 70-tals hus i vitt mexitegel, är ganska fyrkantigt och av sutterängtyp (dvs källare halva delen). Ser säkert ganska tråkigt ut för många men jag älskar det efter att ha bott här i några år nu. Vi har gjort om ganska mycket i trädgården och har delvis försökt ha kvar känslan av en 70 tals trädgård och har inte alltför moderna växter utan mer gamla klassiker som rosor, clematis, pioner och en massa annat förstås. Många växterna är väl egentligen sånt som räknas som "mormorsväxter" så därför vore det kul att veta vad ni andra odlaiter förknippar med 70 talsträdgårdar, både vad gäller växter och andra attiraljer. Nåt som för mig är 70 tal är solur i svart smide på stenpelare men en sån har jag inte hittat ännu och vet inte riktigt vart jag skulle ställa den heller. Så vad är det som är typiskt 70 tal i trädgården för er andra?
Huggorm
02-05-2009, 21:29
70-tal = allt som har barr
Åsa, mälardalen zon 2
02-05-2009, 21:41
Japp barrväxter av alla slag.
ingrids
02-05-2009, 21:45
cementplattor med frilagd sten. ölandstok (gul). Praktlysing. För mig är sjuttiotalets blommor gula när jag minns dem.
Överbölingen
02-05-2009, 22:21
70-talets trädgårdar gjorde mig immun mot trädgård till den vårdag när traktorn fastnade i leran i Överböle. Tji perland men en ny vår för Eva och mig och jag blev forumist. Någon gång mellan 98 och 99 (förra seklet alltså).
Mina föräldrar har en kåk från 70-talet. Det fanns barrväxter, ölandstok, berberis, forsythia, en magnolia och en massa rosor (som rådjuren käkade upp) i trädgården när dom flyttade in. Nåt litet felplacerat grönsaksland, ett par fruktträd och några vinbärsbuskar fanns det också. Och en stor gräsmatta.
Platinum
02-05-2009, 22:37
Silverarv! Sånt växte det vid mamma och pappas hus då vi flyttade dit då jag var liten, närmare bestämt var jag bara fem då sommaren -79 men minns de vita små blommorna som om det va igår.
Brandlilja? Ädelsyren? Taklök?
De minns jag också sen min barndom.
Överbölingen
02-05-2009, 22:41
Missade soluret. Förra året Gogglade jag och hittade på Solur ett snyggt, fast i koppar. Det fanns visst i järn också. Ca tusenlappen om jag minns rätt. Gjöt ett fundament med "takprofillist allmoge" som krön. Dryga metern högt men hela vintern var det översnöat. Nu börjar det få lite ålderspatina.
Rabatter med kanter av slipers.
emmalofo
03-05-2009, 07:42
Vårt hus är visserligen byggt på 30-talet, men trädgården var omgjord på 70-talet. Mycket barrväxter och stora taggiga buskar. Forsythia, spirea och ölandstok. Inga mormorsväxter som rosor eller pioner alls  . (Men detta håller vi naturligtvis på att ändra...) Men föralldel en hel del fina perenner som jättenäva, jättevallmo, astillbe och dagliljor. Lila, rosa och orange tillsammans
DragonLady
03-05-2009, 07:43
Beror nog också på var man bor i landet kan jag tänka mig men här på V.kusten så var det ganska avskalat och minimalistiskt. Nästan bara en stor gräsmatta, kanske några bärbuskar som hallon, krusbär, vinbär. 4kantiga betongstenar i en gång runt huset, asfalterad uppfart, slipers runt rabatter och ev. några thujor och en ötok. Sommarblommor dominerades av prästkragar, ringblommor, luktärter, blåklint, blåklocka, mm. Som häck.. oxel el. oxbär. Om det var en äldre trädgård så kanske det fanns äppleträd, päron, körsbär och plommon och syrener. Vilken nostalgitripp man fick nu Ahh.. glömde kaktus dalior
emmsing75
05-05-2009, 18:43
Ahhh, hur kunde jag glömma barrväxter. Det planterade ju mina föräldrar på 70 talet och har kvar de fortfarande, bara att allt har växt upp nu och blivit lite större än vad som var tänkt och nu ser man knappt ut ur fönstrena... Barrväxter fanns det gott om i vår trädgård när vi flyttade hit (också förvuxna varianter) men de var de första som fick stryka på foten i trädgården. Kanter med slipers har vi dock kvar och en taggig häck som känns som typisk 70-tal (beri beri tror jag den heter eller är det en krydda?). ölandstok har vi inte och det är jag inte så sugen på att införskaffa, kaktus dahlia har jag däremot satt för första gången iår. Får nog hålla mig på en rimlig 70 tals nivå känner jag och anamma det som känns kul men att försöka återskapa en riktig 70 talsträdgård känns inte så lockande nu när jag började tänka på alla dessa olika barrträd.., Ett solur ska det dock bli nån gång i framtiden när det dyker upp och jag har hittat en placering till det.
Huggorm
05-05-2009, 20:11
CITAT (emmsing75 @ 05-05-2009, 19:43)  Barrväxter fanns det gott om i vår trädgård när vi flyttade hit (också förvuxna varianter) men de var de första som fick stryka på foten i trädgården.
Får nog hålla mig på en rimlig 70 tals nivå känner jag och anamma det som känns kul men att försöka återskapa en riktig 70 talsträdgård känns inte så lockande nu när jag började tänka på alla dessa olika barrträd.., Vi har lite samma inställning tror jag
Ingrid Zon3
05-05-2009, 20:17
Det är nog berberis-häck du menar. Inte fel alls, speciellt om den är rödbladig mot vitt mexitegel. Tok finns ju numera även vitblommande, som jag är rätt förtjust i faktiskt.
Rhododrendron och knallröda rabattrosor är sånt som jag minns från kompisars föräldrahem (själv är jag uppvuxen i lägenhet). Och evighetslånga hallonland.
Vill man ta upp lite barrträdstema igen så såg jag en plantering utmed Hornsgatan i Stockholm som var rätt läcker. Grupper med formklippt idegran (tror jag det var) en kon, ett klot och en kub. Prydnadsgräs emellan och kanske andra perenner också (det var i början av april jag var där senast).
smuleborg
05-05-2009, 21:10
Gräsmatta, rabattrosor, barrväxter, (brud-)spirea, violer. Det är det jag minns. Och ett pyttelitet trädgårdsland (2X3m). Hammock. Oljade (?) trädgårdsmöbler. Liten parasoll. Cementplattor med "singel". Krocket.
netaave
05-05-2009, 21:14
Flox
Ingrid Zon3
06-05-2009, 21:34
Just det, hammock!!! Ganska trevligt egentilgen, speciellt om man kan ligga och i dem...
DragonLady
06-05-2009, 21:58
CITAT (Ingrid Zon3 @ 06-05-2009, 22:34)  Just det, hammock!!! Ganska trevligt egentilgen, speciellt om man kan ligga och i dem... En sådan har ju jag givetvis... blir aldrig gammalmodig.. urskön o ligga o vagga sig i .....fast jag måste köpa nytt tak.. eller sy ett för katten brukar vara uppepå o ligga o spana och har gjort sönder det
En kollega på jobbet har också köpt en mexitegelvilla och bevarat en 70-tals inspirerad trädgård. De stammade upp enarna (eller vad det var) och planterade klematis som växer i dom. Eller om det var kaprifol? Rhodedendron rabatten gjorde de om dem torvblock. Jätteläckert, började lågt längs med en gång och blev sedan högre och slutade i en spiral. Som en snäcka om ni förstår. På blocken har de massor med roddisar och azaleor. De flyttade lite på sjöstensplattorna så att de inte gick helt spikrakt och bytte ut några mot grus. Super coola trädgårdsmöbler i tomatröd plast har de med, super plastigt och ett stort orangblommigt parasoll. De har även stora plastkrukor med plastpalmer, det låter helt galet men det är mycket humor i det. Kanske lite mer franskt sjuttital än svensk villaförort. Kul och väldigt originellt.
Ligusterhäckar ligger annars högt upp på skalan.
Från sajten Byggahus.se kommer detta:
Typiskt 70-tal i trädgården brukar väl vara barrträd med sin vintergrönska. Olika nyanser av grönt-lime-brons-silver, med olika höjd och former ger fina intryck året om. Ädelcypress, thuja, blågran, krypen, idegran är ganska typiskt. Kan kombineras med vintergröna rhododendron som trivs på surjord och blommar fint på våren. Även lager behåller sina löv. Barrtrenden kommer dessutom åter nu och kan göras riktigt snyggt, särskilt kanske i kombination med moderna trender som bambu, höga prydnadsgräs och stenpartier, kanske japansk blodlönn eller annat rödbladigt inslag.
Man hade snarare staket än murar på 70-talet, jag tillskriver också 70-talet en del höga vindskyddande plank för att skapa skyddade hörnor. Vanligast tror jag ändå att häckarna var, klippta cypress-, idegran- eller granhäckar. Ölandstok, forsythia och bukettspirea är blommande buskar som jag vill placera i 70-talsbyggen.
Litteraturmässigt rekommenderar jag ett besök på någon loppis eller antikhandel där man kan fynda trädgårdshandböcker eller tidskrifter från 70-talet för att hitta rätt stil.
Observera brunt plank... Vi hade pilträd och flox och alla fula barrväxter då (skadad av 70-talet, jag föredrar annan växtlighet).
bambu! stora bambu-buskar som växter och bambupinnar som stöd till allt.
För mig känns Rhododendron, Bergenia och barrväxter som typiskt 70-tal.
emmsing75
10-05-2009, 19:41
Rhododendron ja, det fanns faktiskt två stycken och jag har kompletterat med två till för de gillar jag, ger lite struktur åt trädgården på vintern där de står eftersom jag inte är så förtjust i vintergröna barrträd men det är kanske en tidsfråga/vanesak om det nu är att de är på väg in igen. Hammock hade jag också glömt trots att jag när jag var yngre och levde ett mer "krogbaserat" liv fasade för "hammockdöden", vilket innebar att jag och radhusgrannfrun skulle sitta och fnittra och dricka martinis i en hamock och himla med ögonen när våra "karlar" gjorde nåt putslustigt. Hmm, lite svårt att förklara men att skaffa hamock för mig var väl ultimata beviset på att man blivit vuxen och tråkig, nu kan jag gott tänka mig att sitta och dricka vin i en hammock och skvallra med nån av våra trevliga grannar.... har väl blivit "vuxen" helt enkelt. Få se hur det blir med införskaffandet av en hamock...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|