chrille_p
Hej!
Jag har en stor vildvuxen bondsyren stående i ett hörn av trädgården.
Runtom busken har det bildats mängder av rotskott och nu skulle jag villja flytta dessa så att de bildar en häck.
Hur går man tillväga för att flytta rotskotten och när kan man göra detta.

(Jag vet att ämnet har diskuterats tidigare, men jag har inte hittat någon beskrivning på hur man går tillväga)

/chrille
Cilla
Jag skulle ha flyttat dem nu eller strax efter att löven fallit. Du kan skära av rotskotten från moderplantan genom att sticka ned en vass spade. Helt lätt är det inte, för man vill ju inte skada moderplantans rötter. Av rotklumparna du fått upp - beskär med vass sekatör de som blivit fnasiga.

På våren kan man sätta ned sticklingar av fjolårsskott också. Vissa gör det rätt ned på nya växtstället och en del klarar sig. Andra sticker ned sticklingen i en kruka med såjord, sätter en pastpåse över och sätter ned i marken först efter en växtsäsong, när sticklingen fått rötter. Då klarar sig fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon