Hej
För 2 år sedan planterade jag massor av The Fairy rosor i en slänt. Förra året klarade de sig bra förutom att den del fick svarta fläckar på bladen?
I år är det 7 st i en grupp som verkar ha dött. De ser inte helt torra ut men har inte fått några blad vilket de andra har fått. Vad kan ha hänt?
Är det bara att gräva upp dem?
Kan jag göra något?
Hur gör jag för att klara mina andra?
Har svårt att klippa dem för de är i slänten, eller bör jag göra det ändå?
Gödsla är också svårt men jag gör vad som behövs om ni har några tips
Tacksam för svar!
Pia
Du kan avvakta till fram mot midsommar och se om de kommer sig nerifrån. Förmodligen har de gått hädan efter denna, vad det verkar, tuffa vinter. Det har ramlat in många rapporter om döda rosor efter vintern.
Om de inte har uppvisat några bristsymptom, så tror jag inte att något hade förhindrat deras hädanfärd. Lite SF gör varken till el från.
/S
Jo det har varit en tuff vinter för rabattrosorna, klipp ner dom som lever och gödsla nu. Det är en billig ros som du kan köpa barrota i buntar, köpte 10 st nu i vår för 30 kr/st av Rosenposten, så det är bara plantera nya om dom inte kommer, men normala vintrar dör inte den rosen.
Ezereht
08-05-2009, 14:48
Kanske nån sork som mumsat på rötterna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.