Danne031
Det började som så att dagen efter att vi sått sommarblommor i minidrivhus med barnen, så ville min dotter plantera mera. smile.gif

Vi satt just då och åt någon sorts körsbärstomat till middagen, så jag sa att "jamen torka ett par frön och tryck ner i jord i morgon", jag ville nog mest få tyst på henne whistling.gif
Hursomhelst, det gjorde hon. Tryckte ut ett gäng frön från 2 olika tomater, röda och gula, torkade på hushållspapper i mindre än ett dygn.
Jag kapade sedan en pet-flaska, fyllde upp med planteringsjord och toppade med såjord, stoppade ner frön med ett par centimeter emellan.

Efter 4-5 dagar tror jag det var, så kommer jag hem från jobbet och möts av ett stort leende,
"pappa pappa mina tomater har ploppat upp! biggrin.gif"

Nu har vi i en pet flaska 7-8st plantor som är runt 5cm höga och blad-par nummer 2 syns på några.

Hur går jag vidare nu? rolleyes.gif Bara separera till en planta var i små plastkrukor ett tag?
När behöver man göra 'åverkan' på plantorna?
Finns det någon som helst rimlig chans att det blir tomat på någon planta?

Ok att blommorna skulle ta sig bra, och krassen vi stoppade direkt i balkonglådor, men de här tomaterna har gått lite för bra faktiskt biggrin.gif
noora
Tomater är ena fenor på att gro och är ganska lättskötta smile.gif Om ni har ett varmt och skyddat läge för dem när ni ska ställa ut dem finns det chans för skörd.

Låt plantorna få ett par karaktärsblad var, sen sätter ni dem i var sin kruka på kanske 10 cm i diameter. När plantorna har vuxit lite till sätter ni dem i riktigt stora krukor, minst 10 liter. Det funkar utmärkt t.ex. med hinkar om man borrar ett par hål i botten för dräneringen. Jorden ska vara välgödslad, jag brukar använda "kogödsel" på påse (som inte alls är ren kodynga, men ändå rätt näringsrik för plantorna).

Vissa tomater ska "tjyvas" så småningom. Det finns några trådar om det här på forumet, sök lite så hittar du nog smile.gif
Danne031
Vad kul att höra att det kan bli något smile.gif

Behöver dom stå i kruka eller går det lika bra att sätta dom i rabatten direkt?
noora
Du kan sätta dem i rabatten om du vill, bara de får ett varmt läge, t.ex. vid en södervägg. Det finns frilandstomater som ger skörd även om de är planterade mitt i ett grönsaksland, men om ni har plockat frö från köpetomater så skulle jag misstänka att de är värmekrävande växthustomater.

Jag har alltid odlat tomater i kruka, men det är framför allt för att jag har dem på altanen (varmaste läget i trädgården) och nu i växthuset smile.gif
Peztis
Visst kan det bli tomater!

Min faster skar en skiva tomat och la hela skivan ovanpå jorden i en kruka. Efter ett tag hade flera små plantor börjat "ploppa upp".

Som noora skrev, låt dem få ett bladpar till, karaktärsblad är de som är riktiga blad, inte de första hjärtbladen som kommer upp.
Separera plantorna försiktigt, håll i bladen och inte i rötter eller stjälk, och plantera dem djuuupt ned i jorden så att bara karaktärsbladen syns, nyp helst av de blad som kommer under jord. På detta sätt så utvecklas mer rötter och plantan blir stadigare. Använd planteringsjord eller kogödsel som noora också skrev.

Själv har jag sparat på kesoburkar som jag med en kniv gjorde dräneringshål i botten. Bra alternativ till blomkrukor om man inte har det hemma. Annars tar man vad man har, konservburkar brukar man ju få en del av.

Har du en inglasad altan så är det alldeles perfekt ställe att driva upp tomatplantorna på! Tänk på att de kan behöva stöd och oftast så ska man tjuva dem, dvs nypa bort de små skotten som kommer från bladvecken.
Om plantan drar iväg och bara bildar nya blommor hela tiden bör du bryta av toppen så att energin går till de blommor redan har bildats istället för att hela tiden göra nya försök, så att säga. På blompåsen jag har framför mig står det att det man bör bryta av efter 4-5 blomklasar.

Hmmmm... letade upp en gammal fröpåse med körsbärstomater och där står det att man ska INTE tjuva. Och säkert komer du inte behöva nypa av toppen för de brukar bli buskigare till växtsättet än frilandstomater.

Det kan bli väldigt fint att plantera dem i en kruka tillsammans med blommor!

Glöm inte bort att vattna och ge dem näring vidare under sommaren!

Din dotter kommer att få äta de mest underbara tomater sedan!

Danne031
Så här ser de i alla fall ut just idag smile.gif
Blir nog omplantering i veckan.

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pJUZ...1z/DSC_0186.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon