KalleStripp
Ska/bör man dela sättpotatisen så att det bara finns ett öga/grodd per del? Eller blir skörden större om jag sätter ner hela potatisen med flera groddar på? Jag har köpt mer sättpotatis än jag får plats med, så jag vill ju inte snåla och dela ifall resultatet blir sämre! smile.gif
Tosan
Jag har aldrig hört talas om att dela sättpotatis. Funkar det öht?
Nej, tryck ner dem hela du, det fungerar iaf garanterat.
KURT
Det fungerar ju bra att göra det, möjligtvis växer de något långsammare, och det finns en liten risk att skadeinsekter kan lockas till lukten av potatis. Men det är nog inte många som gör det. Om man har stora potatisar så kan man gärna göra det.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan dela om man vill fast risken ökar något för angrepp, delade sättpotatisar ger dock ofta få men stora nya potatisar så vill man ha lite större potatisar ex. om man vill ha dem mera åt bakpotatishållet kan man göra det men vill man ha de här lite mindre potatisarna så bör man inte dela sättpotatisarna.

Man bör låta snittytan torka innan man sätter potatisarna ifall man håller på och delar dem.
Tulipanaros
Jag brukar dela ibland, om sättpotatisen är enormt stor och har massor av ögon (sådana sättor ger många men väldigt små potatisar). Men jag delar inte så mycket att det bara blir ett öga per del, det blir för lite. En tre-fyra ögon tycker jag att de ska ha i alla fall. Och så är det, som Åsa säger, bra om snittytan torkar lite. Att dela dem på morgonen och sätta på eftermiddagen tycker jag är lagom.
KalleStripp
Ahhh...ok, tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon