Full version: Vad heter baggen?
Platinum
Denna röda skönhet är något större än en nyckelpiga. Är den skadlig på nått vis eller kan den få hållas på krusbärsbusken?

Huggorm
Aspglansbagge, inte min kunskap utan hämtat från denna tråd här på forumet
Sussie F-Flower
Är det inte en liljebagge...? Äter och förstör liljorna...
Sitter ibland även på riddarsporrarna...

...Eller är det en annan bagge som ser i stort sett likadan ut...?
Myosotis
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-05-2009, 00:29) *
Är det inte en liljebagge...? Äter och förstör liljorna...
Sitter ibland även på riddarsporrarna...

...Eller är det en annan bagge som ser i stort sett likadan ut...?

Nej, det är det inte, den är inte ens särskilt lik!
Sussie F-Flower
CITAT (Myosotis @ 03-05-2009, 00:41) *
Nej, det är det inte, den är inte ens särskilt lik!

Jo!!! laugh.gif Det tycker jag....!!! -Är jag blind eller... naughty.gif
Nu har jag googlat... ser att liljebaggen har lite längre sköld och lite längre sprötar samt lite mer orange shy.gif men kan dom inte se lite olika ut beroende på vilken ålder dom befinner sig i då???
(säg ja... säg ja... whistling.gif cool.gif laugh.gif )
smörblomma
Aspglansbagge kanske.

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1
Platinum
CITAT (smörblomma @ 03-05-2009, 07:34) *
Aspglansbagge kanske.

Ja den bilden var faktiskt väldigt lik och om den är vanlig på asp och sälg är det ju mycket troligt att det är en aspglansbagge (såna finns det en hel del av härikring)..
Tack så mycket för hjälpen.
amaira
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-05-2009, 01:05) *
(säg ja... säg ja... whistling.gif cool.gif laugh.gif )

Nej. tongue.gif

CITAT (Sussie F-Flower @ 03-05-2009, 01:05) *
men kan dom inte se lite olika ut beroende på vilken ålder dom befinner sig i då???

Fortfarande nej. Vuxna skalbaggar är färdigväxta. All tillväxt och förändring sker i larv och puppstadium.

Skinnbaggarna till exempel (som bärfisarna), de ser däremot olika ut i olika stadier, liksom gräshoppor, och en del annat. Så du är inte helt fel ute.

Det är en aspglansbagge du visar bild på. Det är totalt fullständigt harmlös i din trädgård. Den lever på asp, dvs på aspens blad, både den vuxna och larven.

Visst har de vissa likheter. Båda är röda och båda har svarta ben och svart huvud. Men sedan är det slut med likheterna. biggrin.gif

Aspglansbaggen har även svart halssköld som dessutom är kort och "rund" och nästan sitter ihop med kroppen.Det ger ett mer kompakt intryck.

Liljebaggen har röd, konkav (smalare på mitten), avlång halssköld, hela baggen är dessutom mer avlång. Och även om båda glänser, så ser liljebaggen ut som "lack" och den har också kroppen täckt av små gropar. Aspglansbaggen är helt slät.

Sedan finns det en till joker med i leken yes.gif och det är kardinalbaggen. Den däremot är mer lik liljebaggen! Men kardinalbaggen har konvex (rund) halssköld, medan liljebaggen har konkav (smalare på mitten).

Sussie F-Flower
Oj, vilken bra redogörelse amiara! Vad du är duktig!!! tummenupp.gif bravo.gif

Nu ser jag jag också de stora skillnaderna biggrin.gif för du beskrev dom så bra.
amaira
Tack Sussie! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon