Tosan
Har suttit och funderat en massa här i vår och började fundera på om det skulle kunna göra nån nytta att "plantera" en plastslang/rör tillsammans med kinkiga växter som man kan vattna i på våren. Dels så får växten vatten och dessutom borde tjälen släppa aningen fortare.
Men... Då slår ju tanken mig åxå att man faktiskt brukar dräpa ut myrstackar med järnrör fyllt med vatten på vintern. Frågan är ju vilken effekt man får med plaströr. Och man kan ju plugga det så det inte står vatten i det på vintern naturligtvis.
Vad tror ni andra?
emmalofo
Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar, men om du grävde ner ett dräneringsrör i rabatten kunde du ju vattna på våren men det skulle aldrig bli stående vatten i det på vintern.

Jag är själv uppvuxen i Luleå (zon 6), och på våren när vårsolen började skina brukade min pappa vattna med ljummet vatten (han stack ner vattenslangen, utdragen från badrummet, under vintertäckningen av granris) för att tjälen skulle gå ur fortare. På det sättet lyckades han odla många växter som egentligen aldrig skulle gått i zon 6.
Tosan
Dräneringen hade jag ju tänkt fixa på annat sätt, gräva djupt, ha i väldränerad jord/sand/grus, och upphöjd bädd.

Jag funderar mest på om det blir en fördel eller en nackdel med ett "bevattningsrör" eller om det varken gör till eller från. Min tanke är alltså att man gräver ner röret vertikalt bredvid växten och då får ner vattnet till rötterna på våren snarare än att det rinner iväg åt sidorna på den frusna jorden, eller bara bildar en iskaka.
kerstin z5-6
nee...vattnet på våren är inte till för växten , utan för att tjälen ska gå ur fortare precis som beskrives ovan ..inge rör ..smile.gif
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-05-2009, 12:26) *
nee...vattnet på våren är inte till för växten , utan för att tjälen ska gå ur fortare precis som beskrives ovan ..inge rör ..smile.gif

Haha, ja du vet ju att jag litar blint på dig flirting.gif
Tänkte mest att vattnet skulle göra mer nytta lite längre ner - både för växten och tjälen- än på ytan där det kan frysa låååångt in på våren. Å andra sidan hjälper ju vattnet till att tina backen uppifrån...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon