Sarasl
Hej!

Jag hoppas någon av alla kloka människor här i forumet kan hjälpa mig med råd om hur jag ska få fart på vår sura varmkompost. Den anlades enligt konstens alla regler med kvistar i botten, matjord, kompostmaskar och isolering runtom inför vintern. Under vintern har den dock fyllts på, nu nästan upp till bredden, och orsakerna till att den surnat är antagligen flera. Dels har den nog inte rörts om tillräckligt mycket och inte ströats med kompostströ. Men gjort är gjort och nu står den där, blöt och illaluktande och jag undrar vad jag ska göra för att få fart på den igen? Måste jag tömma behållaren och starta den helt från grunden? Jag har tyvärr ingen annan behållare så jag kan inte dela upp innehållet.

KURT
Det måste, som du säger röras om och strö måste i efter hand.

Men är den full nu, så blir ju det svårt, att då få igång den och få materialet att sjunka ihop, samtidigt som man hela tiden tillför nytt är nog inte lätt. Då skulle jag nog hellre tömma ur det mesta och gräva ned det, och starta om.
EKLO
Att tömma och gräva ner verkar slöseri - om du inte menar att gräva ner i nån rabatt eller i ett grönsaksland. Jag hade ett liknande scenario för att par år sedan, jag gjorde så här: Slog botten ur en gammal stor sänglåda (eftersom jag inte hade nån pallkrage), ställde den på soligt ställe, täckte botten med blöta tidningar för att slippa ogräs, la kompostinnehållet på detta, täckte med ett par decimeter vanlig trädgårdsjord - sen sådde jag kålväxter där. Jösses som de växte och frodades!
Åsa, mälardalen zon 2
Min var också lite för blöt iår men jag gjorde som vanligt nu på våren.

Lade kvistar och lite större material på en plats på marken, ovanpå det lade jag det översta från den öppna trädgårdskomposten + det översta ur hushållskomposten (jag plockar bort hela sidan på komposten det går lättare att jobba med en rejäl grep). Sedan fortsatte jag fylla på i högen med hushållskomopost + jag varvade lite med trädgårdskomposten så det blev lite blandat. Det som är underst i trädgårdskomposten + hushållskomposten som är ganska jordlikt hamnar överst i högen. Sedan vattnade jag lite i högen och slängde över en svart markduk. Nu får högen sätta sig i någon månad sedan jämnar jag möjligtvis till den + sedan stoppar jag ner pumpa och vintersquash plantor i hål som jag gjort i den svarta markduken. Det växer riktigt bra i denna typ av plantering.
Sarasl
Tack snälla ni för bra tips och råd! Jag tror jag ska nappa på förslagen att gräva ner i odlingsbädd och odla squash och kål ovanpå. Då får jag snabbt min första odlingsbädd klar. Vi bor i ett nybyggt hus vilket även innebär ännu ej påbörjad trädgård så jag har tyvärr ingen trädgårdskompost att ta av i år men väldigt gott om kvistar att bottna med. Får täcka med köpt jord. Sen får jag starta om varmkomposten på nytt och då ska hela familjen utbildas i hur den ska skötas om rtfm.gif

Är dock orolig att vi ska få sork som dras till hushållsavfallet i odlingsbädden, hittar de dit även om man täcker med jord och markduk? Grannen har fått sorkfeber av de söta små gnagarna som trivs häromkring så jag vill inte gärna locka hit sorkarna i onödan...

thanks.gif Tack än en gång!
/Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon