Full version: Arum Zantedeschia
anemona
Förra våren hyrde jag och min man stuga i Normadie/Frankrike. Till min stora glädje var uthyraren inte bara trädgårdsmästare utan också en väldigt generös sådan! Vi fann en massa växter som han mer än gärna hjälpte oss med namnet på och eftersom jag uttryckt min hänförelse över det arrangemang som välkomnade oss i stugan - en stor vas på matbordet med enorma vita kallor - överlämnade han en avskedsgåva åt oss - en kasse med just dessa kallor (m knölar)!

När vi kom hem satte jag de fortfarande blommande kallorna på kolonin och tog sedan med mig dem till balkongen när jag sålde den. Tyvärr tålde de inte alls min hantering sad.gif

Nu till frågan;
Varför har inte fler dessa underbara kallor i trädgårdarna (i alla fall i Skåne)?
I Normandie fanns de i massor i så gott som alla trädgårdar i tittade in i.

Har någon tips om man nu skulle finna några knölar igen, på hur man bäst sköter dem?

Pia mitt i Skåne
Hejsan.
Det verkar som om den numera heter Zantedeschia aethiopica och den plus en hel mängd andra Zantedeschia i alla olika färger finns på Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik
Pia
anemona
Åh vad jag skulle kunna frossa!
Tack, den länken spar jag tills jag har fler pengar över smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon