Micke E
Får se om de slår ut idag.
Till stor glädje, knoppar på ett äppelträd, häggen börjar blomma!!!
Nu väntar jag bara på Jesminen och rosbusken. Planterade om några kvistar på rosen för 3 år sedan och den har tagit sig. Det är troligen en äldre sort, blommar typ en vecka men doftar underbart, rosa blommor.
Bilder på den kommer när den blommar.
Ytterligare fråga!
Törs jag gräva upp Jesminen och flytta den, Allt jag har håller på att kvävas av 'Snöbollsbuskar'.
Försökte för 20 år sedan ta bort Snöbollsbusken, kapade dem jäms med backen, hällde på bensin och lät det sugas in it stammarna sedan tände jag på!
Fungerade på samma sätt som att "hälla vatten på en gås!!!"
Visst! Snöbollsbusken ger småfåglarna mat under vintern men ärligt talat de håller på att ta över tomten!!
Hjälp sökes!!
MvH Micke
PS! Nya bilder i mitt album
Red Top
Visst är det tulipa tarda. Flocktulpan eller botanisk tulpan som jag och många med mig kallar den. Underbara gulvita små stjärnor om våren. De kan sprida sig hejdlöst om de trivs. smile.gif

Vad gäller snöbollsbuskarna har jag tyvärr inget tips, eftersom jag inte har ngn erfarenhet av sådana, men jag antar att du måste gräva , gräva och åter gräva, för att få bort dem. giggle.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du har nog en schersmin (inte jesmin).

+Jag tror inte att du har snöbollsbuskar vilket är ett slags olvon som inte alls sprider sig på det sätt du beskriver, jag tror snarare att du har snöbärsbuskar som sprider sig med rotskott så där måste du gräva och gräva.

+ALDRIG hälla ut bensin i trädgården, då kan du ju inte hålla på och odla något ätligt ifall du häller ut miljöfarliga ämnen om hamnar i jorden och förgiftar den. +Jag tror inte det är speciellt lagligt att hälla ut bensin i trädgården heller.
Micke E
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-05-2009, 09:42) *
Du har nog en schersmin (inte jesmin).

+Jag tror inte att du har snöbollsbuskar vilket är ett slags olvon som inte alls sprider sig på det sätt du beskriver, jag tror snarare att du har snöbärsbuskar som sprider sig med rotskott så där måste du gräva och gräva.
+ALDRIG hälla ut bensin i trädgården, då kan du ju inte hålla på och odla något ätligt ifall du häller ut miljöfarliga ämnen om hamnar i jorden och förgiftar den. +Jag tror inte det är speciellt lagligt att hälla ut bensin i trädgården heller.

Fasen, skall jag gräva upp dem då kommer jag bli snedögd wink.gif Samt att jag får bygga ny kåk sad.gif
Angående bensinen så var det för ca 20 år sedan och totalt verkningslöst...
Men det stämmer nog att det är snöbär, inte snöbollsbuskar. vita frukter på hösten som hänger kvar hela vintern om inte småfåglarna ätit upp dem innan.
MvH /Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon