Sussgirl
Hej!
Förra året planterade jag tre blåbärsbuskar men nu funderar jag på om man ska gödsla dom nu och hur? Ska man använda kodynga eller vad rekommenderar ni?
Rådjuren har varit och ansat på dom också men det kommer grönt på dom nu iallfall.

Mvh Susanne
HelenJ
CITAT (Sussgirl @ 03-05-2009, 08:28) *
Hej!
Förra året planterade jag tre blåbärsbuskar men nu funderar jag på om man ska gödsla dom nu och hur? Ska man använda kodynga eller vad rekommenderar ni?
Rådjuren har varit och ansat på dom också men det kommer grönt på dom nu iallfall.

Mvh Susanne

Alla växter behöver gödslas och lämplig tid att göra det är nu på våren när de kommer igång och ska växa. Kogödsel låter som ett bra förslag, eller kanske hönsgödsel. De är surjordsväxter så specialgödsel till rhododendron funkar också bra.
Bassam
Tack för frågan

för att borta rådjur du kan blanda gödsel med blodmjöl eller benmjöl.

H:bassam
netaave
I Tinas trädgårdsprogram sa dom att bärbuskar ska gödslas på hösten
Aqvakul
CITAT (netaave @ 03-05-2009, 17:33) *

Förr gödslade man gärna med naturgödsel sent på hösten. Problemet med detta är att det måste ske så sent att buskarna inte kan ta upp näringen förrän till våren, annars försämras invintringen. Fast om man gödslar på frusen jord så är risken för kväveläckage stor, vilket inte heller är bra. Hötgödsliing gjordes främst därför att böndrna då hade bättre om tid än om våren. Idag rekommenderar i princip alla vårgödsling.

MariaS
CITAT (netaave @ 03-05-2009, 17:33) *

JO, det sas så, liksom många andra felaktigheter som också sägs i programmet. Man har inte rekomenderat höstgödsling på snart 15 år, på grund av övergödslingsproblemen. Det råder faktiskt förbud att gödsla efter ett visst datum på hösten av den anledningen. "Trädgårdsexperter" som inte lyckats uppdatera sig under alla de åren, har nog suttit i någon mörk källare utan någon form av media...

Ursäkta de hårda orden, men vissa är väldigt slappa med att ta in ny information... Ta Tinas program med en nypa salt.

CITAT (Sussgirl @ 03-05-2009, 08:28) *
Hej!

Mvh Susanne

Hönsgödsel innehåller kalk, vilket blåbär inte gillar. Då är det bättre med ko på påse eller rododendrongödsel. Även benmjöl innehåller kalk och ska undvikas. Plantera istället några klyftor vitlök runt blåbären, så tar rådjuren en liten omväg. Nytta med nöje...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon