Full version: Gurka i pallkrage?
pibe02
Hej
Har förodlat gurka och fick så många så istället för kruka funderar jag på att plantera gurkorna i pallkrage istället. Kan det räcka med 1 pallkrage på höjden tror ni?
Gurka måste väl ha något att klättra på, har ni förslag hur man fixar det?

Har en dubbel och en enkel. I dubbla tänkte jag plantera tomater, eller skall jag göra tvärtom?
Behöver tomater klättra på något?
Mvh
Pia
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka kan slingra på marken men om man vill kan man ju bygga en ställning (inte alltför klen) och låta den klättra på den, oftast blir ju frukterna finare om de inte ligger på marken ifall det är slanggurka du ska odla. Är det druvgurka/inläggningsgurka så kan den växa på marken.

Om du odlar högväxande tomater som tjuvas, dessa tomater blir ofta 4-6m lianer och ja då behöver de bindas upp (tomater klättrar inte), även om de i naturen faktiskt kryper på marken men frukterna blir inte så fina när de ligger på marken. Jag skulle föreslå att du istället satsar på busktomater som växer mera i buskform, det enda man kan behöva göra med dem är att ev. staga upp dem med käppar ifall det blir mycket frukt på.
pibe02
Tror ni att det räcker med en pallkrage eller blir det för lite jord?
Mvh
Pia
Laban
Till tomater tror jag inte att det räcker med en pallkrage, de behöver ju ganska mycket utrymme till sina rötter. Gurkan är jag osäker på.
Pernilla & Lars
Vi hade gurka i vår pallkrage förra året och det gick jättebra, vi har dock två stycken pallkragar på höjden.

Något man bör tänka på är att gurkan behöver ganska så stor plats!

Vi satte gurkan längst bak i pallkragen där den fick klättra på en spalje som vi satt fast på pallkragen.

Lycka Till!
smiley_small_hug.gif
uno
CITAT (pibe02 @ 05-05-2009, 23:13) *
Tror ni att det räcker med en pallkrage eller blir det för lite jord?
Mvh
Pia

Vad står pallkragen på. Jord, grus eller asfalt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon