Jill-Ulrika
Hej,

Har påbörjat ogräsrensningen i trädgården men har nu gjort ett avbrott, eftersom jag inte riktigt vet med vilka växter jag nu har att göra, okej kirskålen känner jag ju igen, med de andra.

Behöver nu hjälp med identifieringen så jag vet om jag ska rensa bort eller låta vara kvar. (Den ena möjligen vårda lite extra?)

Okänd växt 1

Okänd växt 2

Gunilla T
Den som står bland kirskålen är en pion, det andra liknar fingerborgsblomman Digitalis..
Blomstertanten
1:an är helt klart en pion. Så vad du än gör , rensa INTE bort den tongue.gif
Den andra är något knepigare att se vad det är.
Red Top
Tvåan ser mer ut som kungsljus än digitalis. Ingen av mina fingerborgsblommor har så spetsiga bladslut.

Det kan vara avsiktligt planterat kungsljus, eftersom bladrosetterna ser ut att vara inne på andra året. Det finns många vackra kungsljus, så du kan låta det stå och se vad det blir.
Krolliljan
Det kan kanske vara en gullviva?
Micke E
CITAT (Krolliljan @ 03-05-2009, 12:38) *
Det kan kanske vara en gullviva?

Instämmer! kolla mitt bildgalleri och jämför
Aqvakul
Tvåan är svåridentifierad - men jag lutar nog också mot en viva - även om de andra alternativen inte är uteslutna.

Kirskålen som omgärdar pionen bör bekämpas snarast. Om du inte vill täcka med tjock plast i minst ett år, så rekommenderar jag att du ihärdigt drar upp eller klipper av alla uppstickande blad.
smuleborg
Tvåan ser ut som gullviva. Söta, gräver man bort dem, kommer de (som regel) igen; frön i backen.

Ibland har jag dock svårt att skilja på viva, digitalis och kungsljus (som små eller här på bild). Tittar på bilden igen: Viva. På tredje plats digitalis. Oavsett vilket, jämförelsevis rätt oförargligt "ogräs" (om man nu ser dem som ogräs), men fröna i backen kommer igen, och igen. Lätta att rensa bort, om man så vill.

Vad gäller kirskålen runt pionen, se Aqvakuls svar.

Jill-Ulrika
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 15:02) *
Tvåan är svåridentifierad - men jag lutar nog också mot en viva - även om de andra alternativen inte är uteslutna.

Kirskålen som omgärdar pionen bör bekämpas snarast. Om du inte vill täcka med tjock plast i minst ett år, så rekommenderar jag att du ihärdigt drar upp eller klipper av alla uppstickande blad.

Ja troligtvis är det gullvivor, grannen har hur många som helst, men visst ser de sådda ut? Själv har jag inte sått något av den sorten. Däremot fingerborgsblommor men inte där, skumt. Hursomhelst är kirskålen runt omkring bortriven numera.

Funderar ändå på att flytta pionen. Föreställer mig att det kan vara för skuggigt där den står. Men har den kommit upp efter flera års frånvaro är det ju något som blivit rätt? Eller kan den ha självsått sig?

CITAT (Red Top @ 03-05-2009, 12:04) *
Tvåan ser mer ut som kungsljus än digitalis. Ingen av mina fingerborgsblommor har så spetsiga bladslut.

Det kan vara avsiktligt planterat kungsljus, eftersom bladrosetterna ser ut att vara inne på andra året. Det finns många vackra kungsljus, så du kan låta det stå och se vad det blir.

Om det ändå vore kungsljus, men isåfall är det någon annan som varit här och "bussått" för jag skulle aldrig ha satt dem så långt fram i rabatten som de nu sitter. Det jag däremot kan tänka mig att det är är gullviva. Vad tror du?
Wilmer
Både kungsljus och Digitalis fröar ju i massor. Småkryp bär med sig fröna långa sträckor, så de kan dyka upp lite här och där! Gullviva har en annan sorts blad (iallafall standardvarianten som jag har).

Pioner kan frösåsig. Det har hänt hemma hos mig spontant, jättekul!
CillaM
Ser mer ut som digitalis, innan den börjar sträcka på sig. Skulle det vara gullviva så kan du krafsa försiktigt i rosetten för att kolla efter stänglar. DÅ ser du skillnaden.
Micke E
CITAT (CillaM @ 18-05-2009, 12:19) *
Ser mer ut som digitalis, innan den börjar sträcka på sig. Skulle det vara gullviva så kan du krafsa försiktigt i rosetten för att kolla efter stänglar. DÅ ser du skillnaden.

Digitalis har mörkare blad. Eller?
Skulle det vara digitalis så den rör man inte, verkar inte gilla omplantering.
Gjorde det misstaget själv.
Mvh /Micke
CillaM
CITAT (Micke E @ 18-05-2009, 12:21) *
Digitalis har mörkare blad. Eller?
Skulle det vara digitalis så den rör man inte, verkar inte gilla omplantering.
Gjorde det misstaget själv.
Mvh /Micke

Digitalis kan ha varierande toner på bladen men är i huvudsak grönaktig. Finns väl vissa sorter som har andra färger på bladen. Flyttar man digitalis, vilket jag gör ofta, så se till att de genast hamnar i vatten och får sig en stor slurk av det. Sedan planterar jag alltid lite törstiga växter på kvällen med mycket vatten eller i samband med regn. En tålig växt.
Micke E
CITAT (CillaM @ 18-05-2009, 12:24) *
Digitalis kan ha varierande toner på bladen men är i huvudsak grönaktig. Finns väl vissa sorter som har andra färger på bladen. Flyttar man digitalis, vilket jag gör ofta, så se till att de genast hamnar i vatten och får sig en stor slurk av det. Sedan planterar jag alltid lite törstiga växter på kvällen med mycket vatten eller i samband med regn. En tålig växt.

Inte den jag flyttade sad.gif
Det var en vilt växande som jag flyttade och den växte fantastiskt första året men dess efter inte sett den.
Den växte i en skogsdunge först, planterade den i liknande miljö och blommade fantastiskt. Det är 5 år sedan och har inte sett den sedan dess.
CillaM
Men den är ju bara 2-årig. Den gav säkert en massa fröer som första året blir en rosett och sedan andra året blommar.
Gunilla T
Digitalis är två - årig - den frösår sig dock rejält och man får massvis med fröplantor bara man inte rensar bort dom. Den övervintrar med bladrosett och blommar år två, efter blomningen dör moderplantan.
Micke E
Har inte varit ute vid 'stugan' på ett par år!!
För dåligt väder och för mkt jobb sad.gif Skall kolla snarast.
Hoppas det finns nya. Fantastiskt fin blomma.
Men har sått Lupiner i 2 år och planterat dem åxå men utan resultat, så jag tror det är för mager jord där.
MvH
Malin_MeL
Vad var det? om det var gullviva så bör den blomma nu. jag bor i kungälv och hela trädgården är full av dem nu.
Jill-Ulrika
Uppföljning på Okänd nr 2.

Hej igen,

Nu var det ett tag sedan jag skrev det första inlägget och här kommer en uppföljning. Den Okända växt nr 2 som många inklusive mig trodde var en viva (typ gullviva) verkar visst ha haft fel. Många gullvivor har ju blommat över nu och mina har inte ens börjat och det tycks vilja blomma med en spira, så nu lutar det åt digitalis igen, eller?

Okänd växt nr 2 (uppföljaren)

Har däremot inget som helst minne av att jag har sått fingerborgsblomma just i den delen av rabatten. Men förra året sådde jag Romersk riddarsporre och grekiskt fingerborgsblomma men på en annan plats dock. Kan det vara någon av dessa som jag sått och glömt bort? g.gif

Verkar skumt men minnet är ju kort ibland happy.gif

*Stintan*
Lite synd att du förminskat bilderna så mycket för åtminstone jag har väldit svårt att avgöra vad det är när det är så små bilder. Testa att lägg in en stor bild, den förminskas automatiskt här och blir klickbar till större.
Jill-Ulrika
Okej, här är ett försök till att lägga upp en större bild. -Here goes.
Okänd växt nr 2 storformat
blink.gif
CillaM
De växter i storformat i mitten av bilden är digitalis, antar att det är dessa du syftar på?
Jill-Ulrika
CITAT (CillaM @ 07-06-2009, 20:15) *
De växter i storformat i mitten av bilden är digitalis, antar att det är dessa du syftar på?

Det är de som liknar digitalis som jag syftar på ja, nu hoppas jag dock på att det är romersk riddarsporre men det är kanske för mycket att hoppas på:I
lavendelgården
Jag gissar på franskt kungsljus. Tvåårig så vitt jag vet. Jättefina.
Åsa
diva&hero
Spännande!! Du måste ta ett kort när den blommar så man får veta vad det är för något!! Nyfiken.. Ser ju ut som digitalis men ändå inte..?
Malin_MeL
vad är det silvriga som syns bakom omtalad växt i bilden?
Jill-Ulrika
CITAT (lavendelgården @ 08-06-2009, 18:48) *
Jag gissar på franskt kungsljus. Tvåårig så vitt jag vet. Jättefina.
Åsa

Men vad sjutton har dom kommit ifrån? Har mig veterligen inte sått nåt vackert kungsljus, självsår de sig lätt eller? (ifrån grannar osv?) confused.gif
Hursomhelst ska det bli urspännande och se vad det ska bli tillslut happy.gif

Förslagen har kretsat kring alltfrån gullvivor och digitalis till kungsljus, (jag hoppas ju på romersk riddarsporre för det har jag åtminstone sått men på ett helt annat ställe;)

Oj vad otålig jag blir på att se resultatet.
Jill-Ulrika
CITAT (Malin_MeL @ 08-06-2009, 23:28) *
vad är det silvriga som syns bakom omtalad växt i bilden?

Hej,
Om det är gräset du menar så är det ett Randgräs.

(Vackert men sprider sig och tar lätt över. Har delat det en gång i år och kommer troligtvis få dela det igen). Fast jag älskar det fortfarande, det gör ett härligt sus/prassel i vinden som är svårt att inte uppskatta. Det är värt allt delnings och rensningsslit tycker jag:)

/J-U
Aqvakul
Min tidiga gissning på viva var ju fel.

Nu försöker jag igen:

Riddarsporre är uteslutet.

Digitalis eller kungsljus. Det är banne mig svårt att avgöra. Lutar åt digitalis, mer på blomknopparna än på bladen.
Gunilla T
Tror ff på Digitalis purpurea..
Malin_MeL
CITAT (Jill-Ulrika @ 09-06-2009, 17:25) *
Men vad sjutton har dom kommit ifrån? Har mig veterligen inte sått nåt vackert kungsljus, självsår de sig lätt eller? (ifrån grannar osv?) confused.gif

Jag får en och annan självsådd digitalis i min trädgård, de dyker upp där man minst anar det....iår kom de i uppfarten tyvärr. Men om du "råkat" få en hel dunge med dem och dessutom i rabatten, då är du en med tur!
Red Top
Tar tillbaka min tidigare gissning på kungsljus. Var ute och tog lite bilder på ngr av mina digitalis nyss. Så nog är det digitalis. Har vänt upp ett blad, så att undersidan syns tydligt.

Så här brukar inte digitalis se ut hos mig, men i år har jag fått ett antal sådana plantor.

Digitalis

Digitalis

Jill-Ulrika
CITAT (Malin_MeL @ 11-06-2009, 07:51) *
Jag får en och annan självsådd digitalis i min trädgård, de dyker upp där man minst anar det....iår kom de i uppfarten tyvärr. Men om du "råkat" få en hel dunge med dem och dessutom i rabatten, då är du en med tur!

Ja lite tur får man väl ha ibland med tanke på allt oturligt kirskål som frodas överallt flirting.gif
Jill-Ulrika
Hej, här kommer en uppdatering på de bladpar som visat sig vara kluriga att indentifiera, här är iallafall svaret:

Det var digitalis, jag har hela rabatten full!
Tack för alla svar och förslag på möjliga växter. De medförde att jag behöll dem, något jag inte har ångrat.
/J-U
Red Top
De blev ju jättevackra! Digitalis är en av mina absoluta favoriter. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon