umeafia
Behöver akut hjälp av er alla hemmafixare...

De hemska gardinerna som hänger uppe ska bytas ut. Jag är ute efter en permanent upphängnings lösning och somriga gardiner.

Önskemål:
Jag vill kunna använda mig av både kappor och längder, variera som jag vill.
Gardinlängderna ska inte "brytas" över de ganska djupa fönsterbrädorna.
Hitta en bra lösning i hörnet vid fönstren (ex bockade stänger eller liknande).
Gardiner både runt sofforna och runt balkongdörren.
Rummetska få ett mjukare intryck.
Gardinerna ska gå upp till (nästan) taket och komma ut från fönstren så jag får in mer ljus. Inte täcka som nu...)
Jag vill att gardinerna ska gå att hängas så det blir snygga veck. (Ungefär som man får med fingerkrokar)

Problem att lösa:
1. Vilken upphängning ska jag använda mig av? (Den ska kunna passa de mesta gardiner)
2. Vilken gardin ska jag änvända mig av?
3. Vilken färg ska jag ha på gardinerna

Jag är tacksam för ALLA tips och kommentaret. Jag vill få det här ur världen och sätta igång med sömnaden.

Ps... Glömde visst städa av bordet...
Eva-Helene
Mitt förslag:
Dubbla stänger (såna där tunnare "rör") som går en bra bit utanför fönstren - i det där hörnet blir det lite problem, men låt stängerna "mötas" inne i hörnet - och som sitter strax under taket (5 cm kanske).
Panelgardiner, flera stycken (så många som du tycker ser bra ut), i både ljusa och lite mörkare nyanser - kanske i grönt...eller nougat med stora vita mönster (ev. genombrutet mönster). Kappor i samma nyans som den ljusare panelgardinen och som hänger slätt ner till strax under fönstrens överkant.

Det var hur jag troligtvis skulle göra.
Lycka till!
lena:-)
Det finns en jättebra lösning på IKEA,en gardinlist/stång som man man endera sätta fast i taket eller på väggen. Det finns även en "hörndel" som gör att du kan låta gardinstången gå från ena fönstret till det andra. Väljer du den med tre "spår" så har du stora valmöjligheter

KVARTAL
Eva-Helene
CITAT (lena:-) @ 03-05-2009, 14:07) *
Det finns en jättebra lösning på IKEA,en gardinlist/stång som man man endera sätta fast i taket eller på väggen. Det finns även en "hörndel" som gör att du kan låta gardinstången gå från ena fönstret till det andra. Väljer du den med tre "spår" så har du stora valmöjligheter

KVARTAL

Åååh vilket bra system! tummenupp.gif
CITAT (Eva-Helene @ 03-05-2009, 14:35) *
Åååh vilket bra system! tummenupp.gif

Jepp, och jag tycker det fungerar prima. Har satt upp det i taket i ett stort burspråk. Lite mekkigt med att få hörndelen (fick såga till den) att passa men nu sitter det där!
umeafia
Tack för era svar!! Vad glad jag blir att ni vill hjälpa till.

Jag har vart inne på det där med kvartalskenan men så har jag tvekat eftersom det känns så himal meckigt men det kanske är värt det ändå.

Om jag hänger den i taket kan jag hänga upp gardiner så att de blir sådär snyggt veckade som med fingerkrokar?
CITAT (umeafia @ 04-05-2009, 09:31) *
Om jag hänger den i taket kan jag hänga upp gardiner så att de blir sådär snyggt veckade som med fingerkrokar?

Du hänger upp dem med fingerkrokar...det är nog allra lättast. Det finns plastglid eller vad det kan kallas som man trär i skenan och sedan hänger fast fingerkroken på ....det har jag ialla fall... tummenupp.gif
netaave
Finns speciella takglid för fingerkrokar, osäker dock på om det finns sånna till den lösningen som föreslås här. Till Kirsch finns det iaf som också har takskenor.
Det går ju åt lite mer tyg men det är det värt.
umeafia
Toppen! Blir nog ett besök på ikea om det funkar med fingerkrokar också.

Mitt enda frågetecken:
Om man hänger med fingerkrokar på en Kvartal-skena som sitter i taket kommer då skenan att synas eller går den att täcka genom att göra kanelen högre på gardinens övre kant? Lite rädd att det ska bli fult om man ser skenan ovanför gardinen...

Tack på förhand!

Går ut och kollar mina gardiner...... unsure.gif
tummenupp.gif Stången syns inte alls ovanför gardinen..men däremot så syns den ju där det inte är gardin...Jag har nu dragot bort ena gardinlängden från terassdörren så den hänger lite längre in på stången...Däremot så skall jag sy om gardinen i ena kanten..Den hänger ner lite så jag skall ta in på bredden så att fingerkroken kommer närmare kanten
umeafia
Åhh vad härligt med en bild! smile.gif Tack för engagemanget!

Måste bara fråga vilken skena det är du har, såg inte riktigt. Tre spår eller en? Vilken modell av Kvartal? ¨

Tack!
/Sofie
Motti
Hej !ville bara tala om att det finns en vajerupphängning också på IKE som man kan smyga runt i hörnen med,det är typ en grövre ståltråd med fästen som man spänner upp tråden i,ett lite modernt sätt att hänga upp gardiner på ! tummenupp.gif
umeafia
Motti Jag har sett den men efter att ha läst en massa om den så kom jag fram till att det inte kommer att funka. Mina gardiner kommer att bli för tunga eftersom jag vill ha vajern över hela långsidan då. (alltså bort till balkongdörren).

Någon som vill sälja begagnade Kvartal system från Ikea? smile.gif
noora
Varför inte satsa på en annorlunda lösning i stället? Vi har satt upp en spaljé (som en 15 cm bred stege ungefär) på ena sidan om och ovanför fönstret och låter en klängväxt (porslinsblomma) klättra upp och rama in fönstret smile.gif Inget mer bytande av gardiner, bara litte vattning ibland wink.gif

Ovanöfr fönstret bredvid ställde jag krukor med lyktranka (hjärtan på tråd) och lät "grenarna" falla ner som en tunn gardin. Lyktrankorna har dock åkt ut, de torkar och fäller både blad och grenar hur noga man än är med skötseln. Nu provar jag med en hängande hoya i stället.
Margith
CITAT (umeafia @ 03-05-2009, 11:20) *

Jag är tacksam för ALLA tips och kommentaret.

Är det säkert att du står för det?
Jag känner dig inte och vill inte göra mig ovän med dig kompiskram.gif

Som jag ser det är ditt största problem att gardinstången hänger fel! Fästet till en gardinstång "ska" hänga 5 cm ovanför och 3 cm utanför fönsterfodret. Jag skulle vilja be dig att bara haka ner gardinstången med gardin och allt och sen flytta fästena. Häng tillbaka din befintliga gardin och du kommer att se vad jag menar flirting.gif

Sen kommer vi till tycke och smak. Jag anser med en dåres envishet att bottenfärgen i en gardin ska vara vit!! Alltså är din gardin bara för mörk, trots att du gjort ett bra försök med att placera kuddar i soffan i samma färg.
Mitt förslag blir, eftersom du precis som jag vill ha in maximalt med ljus i rummet:

Befintliga gardinstänger (+ en till likadan över altandörren) på "rätt" plats. Panelgardiner med en vit bottenfärg. Jag tror att jag hade provat med bara en längd vid altanen. I hörnet mellan de 2 andra fönstrena hade jag satsat på en piedistal med en blomma på (ja, jag tycker att det är OK att fuska med en tygblomma om riktiga blommor inte fungerar). Eller varför inte en liten hylla på väggen med nåt snyggt i, glas, keramik, kokböcker eller vad som helst som du har hemma och tycker om.

Tanken på gardinkappa tycker jag att du ska glömma, så du behöver bara en gardinstång. En gardinkappa stjäl fruktansvärt mycket ljus!

Du blir inte ledsen på mig nu va? shy.gif

CITAT (umeafia @ 05-05-2009, 09:16) *
Åhh vad härligt med en bild! smile.gif Tack för engagemanget!

Måste bara fråga vilken skena det är du har, såg inte riktigt. Tre spår eller en? Vilken modell av Kvartal? ¨

Tack!
/Sofie

giggle.gif ser nu att man inte ens ser skenan men det är en enkelspårig KVARTAL som jag satt upp i taket med takfästen. Jag vill bara ha enkla gardinkappor och dessutom är gardinstången uppsatt i ett stort burspråk så jag har tagit hörndelen men kapat den får att få den att passa. Det verkade lite krångligt till en början men det gick lätt som en plätt. Kan lite ångra att jag inte satte upp en "treskena" när jag ändå höll på men nu gjorde jag inte det. Kanske fanns det inte hörndelar i "treskenan"? Vad vet jag..nöjd är jag i vart fall
umeafia
Wow det låter supeläckert noora! Tack för tipset!
umeafia
Margith

Självklart står jag för att alla tips är välkomna och det är precis ett sånt inlägg som ditt som jag eftersöker. Nya tankar, inspiration och tips! Stort tack!

Helt rätt om gardinstången, vet inte varför jag hängde dem som jag gjorde faktiskt. Usch, mår illa när jag tittar på dem. Tror du att det vore fel att hänga en kvartal i taket?
Kan absolut flytta dem som du sa men det löser inte problemet att gardinerna "viker" sig över fönsterbrädorna. Hur löser jag det? Även då jag har de djupaste fästerna så viker de sig.

När det gäller färg så håller jag helt med! Tack!

Din idé om pidestal eller liknande vid hörnet är ju underbar, den knycker jag direkt. Då glömmde man bort att det ser lite avigt och tomt ut där gardinerna inte möts. Kommer att bli så snyggt med en fräsch blomma på en pidestal.
Och ingen kappa smile.gif

Jag blir inte ledsen utan glad. Stort tack för dina tips och råd. Jag uppskattar det verkligen!
Eva-Helene
Jag fick en idé! (ojsan...) Om du "tar" noora´s tips om stegliknande spaljé, fäster upp den mellan fönstren och har en klängväxt där? I en snygg kruka på en piedestal.
umeafia
Låter som en fantastisk idé Eva-Helene. Ska knåpa på det.
Bara jag får klart för mig vilka stänger det blir så är det bara att köra.
Margith
Nooras idé om en spaljé gillar jag också. Då kan du dessutom kanske ställa blomkrukan på golvet, så blir det väldigt mycket lättare att dammsuga än om du har en piedistal tummenupp.gif

Vad gäller gardinstången är jag lite tveksam. Lenas gardingstång i taket är perfekt för henne, MEN, kolla hennes bild en gång till: hon har väldigt lite vägg mellan fönsterfoder och tak. Du har mycket mer. Jag vet inte, men med den lösningen är jag rädd att du kanske får samma effekt som nu, fast "tvärt-om"

Dina väggar och ditt tak ser ut att vara nyfixade, så hur kul är det att borra sönder väggen då? när man inte vet hur man vill ha det thumbdown.gif Jag är alltså inte alls säker, men jag misstänker att det kommer att se konstigt ut med gardinstången i taket i ditt rum... ledsen... trostar.gif

Sen var det fästena i väggen. Vad har du för konstiga fönster? Jag håller med dig om att gardinen ska hänga fritt, absolut! Men fästena finns ju i olika utföranden, det finns tom fästen som du kan köpa "skarvbitar" till.
Jag kan inte tänka mig att du inte hittar fästen som fungerar om du går till en affär, typ Hemtex.... Självklart måste ju fästet ha samma färg som gardinstången, så det kanske blir ett nyinköp av alltihop.
Jag bor i ett hus som är byggt 1903, timmerväggar med ny isolering och ny brädfordring över, då förstår du hur djupa mina fönster är! Mina gardiner hänger fritt, jag lovar.
Jag hade aldrig accepterat nåt annat rolleyes.gif

umeafia
Du kanske har rätt om takskenan ändå, kanske dumt att förstöra i onödan. Kanske bättre att ha en "vanlig" gardinstång men som hänger lite längre ut från väggen så att inte det bir veck över fönsterbrädan.
MEN... (alla dessa men) kommer man inte att se in till fönstret från sidan då eftersom gardiner hänger längre ut?

Hur gör jag sedan i hörnet, som du kanske ser på bilden så sitter fönstren inte likadant. Det högra fönstret början ca 30-40 cm från hörnet medans det vänstra börjar 10 cm från hörnet. Då kommer gardinen på det högra fönstret kunna hänga utanför medans gardinen på det vänstra fönstret kommer tvingas skymma en del av fönstret. Kommer inte det bilda en ilusion av att fönstren är olika stora?

En bra sak är att följande problem tycks vara lösta:
Det blir vita (ljusa) gardiner.
Inga takstänger... (!?)
Det blir längder

Det är en bit på vägen. smile.gif
*Stintan*
Jag har köpt lösa svarta fästen som man kan dra ut så man får en längd som passar. Stången sitter ca 18-20cm från väggen med dessa. Tror faktiskt man kan förlänga dom också som någon sa.
umeafia
Wow *Stintan*! Vart har du hittat dem?
*Stintan*
Tror det var på Jysk eller kanske någon tygaffär.

Jysk har denna: Jysk
umeafia
*Stintan* Det är samma som Ikea har och det är den jag har hemma (då gardinerna viker sig över brädan).
Någon annan som råkar veta? Annars får jag leta runt.

Tack tack!
*Stintan*
Jag fattade inte att du hade en utdragbar variant men ok. Det finns ju även dom som inte går att dra ut och dom är ju kortare.
umeafia
Nu när du säger det så blir jag tveksam... Ska kika när jag kommer hem.
Betty
Hemtex har väggfästen som går att dra ut ganska mycket, mina fästen är ca 22 cm från väggen, alldeles lagom för att inte gardinlängderna ska brytas över blombrädan.
[attachment=34293:f_ste.jpg]
umeafia
Precis en sån där ska jag köpa Betty, kanske var en sådan ni andra menade... smiley_small_hug.gif

Nu återstår bara den olösta problemet...

CITAT
MEN... (alla dessa men) kommer man inte att se in till fönstret från sidan då eftersom gardiner hänger längre ut?

Hur gör jag sedan i hörnet, som du kanske ser på bilden så sitter fönstren inte likadant. Det högra fönstret början ca 30-40 cm från hörnet medans det vänstra börjar 10 cm från hörnet. Då kommer gardinen på det högra fönstret kunna hänga utanför medans gardinen på det vänstra fönstret kommer tvingas skymma en del av fönstret. Kommer inte det bilda en ilusion av att fönstren är olika stora?
Betty
Jag upplever inte de där som några direkta problem - snarare mer som en fråga om tycke och smak. Jag personligen tycker att det ser trevligare ut med lite luft mellan fönster och gardinvepa än med stora gardinsjok som sluter tätt kring fönstren.
CITAT

Jag tror inte att det vänstra fönstret kommer att upplevas som mindre än det högra. Men det är svårt att sia om - prova så får du se vad du tycker!
*Stintan*
Jag skulle låta fönstren vara åtskilda alltså inte låta stängerna och gardiner gå ihop i hörnet.
Betty
CITAT (*Stintan* @ 07-05-2009, 10:25) *
Jag skulle låta fönstren vara åtskilda alltså inte låta stängerna och gardiner gå ihop i hörnet.

yes.gif jag med.
umeafia
Ok, ni kanske har rätt iaf... smile.gif Mest avancerat kanske inte alltid är bäst. Min sambo kommer att tacka er för det här vill jag lova. bravo.gif

Vilken färg på stänger skulle ni ha valt då? Ut med de svart?
Betty
Behåll de svarta! Vill du att de ska se lite "nyare" ut så byt bara ändknopparna.
umeafia
Det känns så skönt när ni tar alla beslut åt mig så slipper jag smile.gif (Var EJ ironisk).

Det blir svarta stänger, ljusa gardiner och så flyttar jag upp och ut dem lite från fönstret. Hoppas att jag får återkomma snart.
Lycka till med de nya gardinerna.... tummenupp.gif
Eva-Helene
Visa oss gärna resultatet!
Och du, umeafia - jag kan känna likadant ibland, världens beslutsångest eller att man vill göra om, vet vad som är "fel" men kan inte för sitt liv komma på hur man ska åtgärda det!
Bee
Du har fått jättebra tips från alla Umeåfia och här får du ett till: Fundera över hur du skall hänga upp gardinerna om du inte väljer panellängder. Jag menar, det finns minst två sätt att använda fingerkrokar. Det vanliga är att man ser "vecken" upptill när man använder 2-4 av fingrarna. Sen finns det en, tror det kallas fransk upphängning, där det ser ut som en bubbla i stället för veck. Jag har det hemma (ingen bild just nu) och det var en granne som visade mig. Det var rätt meckigt att få till men resultatet var lysande! Den upphängningen lyfte verkligen. Taket ser högre ut och tyget faller bättre (jag har halvstela gardiner) Det gick åt mycket på bredden, 140 cm bredd blev mindre än hälften men det blev verkligen snyggt. Tror att det skulle passa hos dig också, det gör att gardinerna inte dominerar utan smälter in i inredningen.

Sen det här med fönsterbrädor som sticker ut. Ja, det är verkligen jobbigt! Man vill ha breda brädor så man kan ställa kurkor där men samtidigt blir det fel med gardinerna. Mina fästen går ut ca 22 cm från väggen och då löper gardinerna fritt. Men visst ser det konstigt ut från sidan; det syns särskilt bra vid altandörren wink.gif . Dock - man lär sig leva med det!
umeafia
Blev fel kommer inte bort hur man raderar... kika på nästa inlägg tummenupp.gif
umeafia
Nu blev det rätt! Här kommer en update av gardinproblemet:

Nu är gardinerna nedplockade och på bilden ser ni resultatet Jag var fullt medveten om att de mörka och tilltäppta gardinerna stängde ute mycket av ljuset men att det var så här ljust ute hade jag nog inte förstått

Jag har köpt de förlängda fästerna och är nu pågång med inköp av tyget. Lutar åt ett ljust tyg men har ännu inte hittat det rätta.

Tycker ni fortfarande att jag ska köra längder? Kan jag ha svarta stänger till vita gardiner som kanske blir lite skira ?

Andra tips innan jag sätter igång?
umeafia
.
umeafia
Någon som har möjlighet att hjälpa till?

Som tur är så ska det inte bli sy-gardiner-väder i helgen direkt... smile.gif
ingrids
Jag är nog helt fel person att svara då jag kört gardinlöst i många herrans år och löser det hela med snygga persienner, men jag skulle säga panellängder i ytterändarna på båda stängerna och en gardinstång ända in i hörnet så du kan hänga gardiner på högra väggen. Då får du gardinsymmetri utan att stjäla minsta ljus smile.gif
Betty
CITAT (umeafia @ 27-05-2009, 21:35) *
Nu blev det rätt! Här kommer en update av gardinproblemet:

Nu är gardinerna nedplockade och på bilden ser ni resultatet Jag var fullt medveten om att de mörka och tilltäppta gardinerna stängde ute mycket av ljuset men att det var så här ljust ute hade jag nog inte förstått

Jag har köpt de förlängda fästerna och är nu pågång med inköp av tyget. Lutar åt ett ljust tyg men har ännu inte hittat det rätta.

Tycker ni fortfarande att jag ska köra längder? Kan jag ha svarta stänger till vita gardiner som kanske blir lite skira ?

Andra tips innan jag sätter igång?

Jag skulle valt vita eller väldigt ljusa panellängder eller tunna voille-gardinlängder, gärna med lite blått i. Jag ser att du har blå ljuslyktor på bordet och det är snyggt att plocka in en eller ett par accentfärger i inredningen. Jag skulle absolut inte satt någon gardin på högra väggen mellan fönstrena, hellre då en tavla med något blått i eller en spegel eller annan väggprydnad typ ett par ljushållare i svart smide t.ex. Du kan absolut ha svarta gardinstänger till vita/ljusa/skira gardiner, det blir hur snyggt som helst! tummenupp.gif
umeafia
Tack för ditt tips Betty! Ska ha det i åtanke smile.gif
ninnisky
CITAT (Betty @ 29-05-2009, 08:00) *
Jag skulle valt vita eller väldigt ljusa panellängder eller tunna voille-gardinlängder, gärna med lite blått i. Jag ser att du har blå ljuslyktor på bordet och det är snyggt att plocka in en eller ett par accentfärger i inredningen. Jag skulle absolut inte satt någon gardin på högra väggen mellan fönstrena, hellre då en tavla med något blått i eller en spegel eller annan väggprydnad typ ett par ljushållare i svart smide t.ex. Du kan absolut ha svarta gardinstänger till vita/ljusa/skira gardiner, det blir hur snyggt som helst! tummenupp.gif

Jag håller också på vita eller väldigt ljusa paneler i yttersidorna, helt enligt Bettys förslag. En gardin i mitten
ger kanske ett något "hoptryckt" intryckt. Du får mer rymd i rummet utan mittgardiner.

Själv har jag vita/ljusa gardiner i hela huset och har så haft i många år. Tröttnar aldrig!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon