pianja
I en gammal utarmad rabatt står det rosor. Innan jag köpte torpet har där mest vuxit gräs i 40 år. De senaste tre åren har jag hållit gräsfritt. I övrigt inte mycket mer. Har bara klippt lite grand i rosenbuskarna för att se om de kommer sig. Jag tror mest det är gamla vildrosor men jag kan så lite att det känns som dumt att chansa. Jag har bara sett enstaka enkla rosa blommor. Men antalet nypon är fler än blommorna jag sett, så jag vet inte riktigt. Rosorna känns som hälsningar från tidigare ägare, så jag vill ha dem kvar, oavsett vad det är.

Jag har tänkt sätta vindskydd i tomtgränsen. Då står flera buskar ivägen. Det gör även de mindre som sticks när jag ska försöka hålla bort gräset från rabatten. Så buskarna ska flyttas.

Nu kommer frågorna.
Kan jag klippa ner dem hårt innan jag gräver upp dem? De är ju taggiga de rackarna.
Hur mycket rötter måste jag få med?
Är det något särskilt jag ska tänka på med placeringen?
Min tanke är att sätta dem i något slags halvmåneform så jag får som ett litet rosenrum. Om det blir fult finns det mark nog att flytta dem vid senare tillfälle. Några tankar kring det?
Skötsel efter flytt?

Tackar på förhand.
Pian

Kajsa
Klipp ner dom först, det blir enklare flytta rosen om den är nerklippt och rötter kommer att gå av, det är inte så enkelt gräva upp gamla rosor. Skott av vildrosor kanske fortsätter att komma upp, inte troligt man får med alla rötter. Annars, måste dom flyttas ? Fota dom annars i sommar när dom blommar och klura under sommaren, är det värt att slita hårt för tex enkla rugosa rosor ? Kanske ska du köpa helt nya rosor till ditt rosenrum ? Gräva upp och flytta rosor är väl annars lättare att lyckas med på hösten när det är svalare och mera regnigt.
Ja det var lite tankar från mig, lycka till !
renate
Lägg gärna in en bild på dina rosbuskar,Rugosor känner du igen på de skrynkliga friska bladen,de är relativt lätt att flytta men de sprider sig med rotskott alså inget för en rabatt.Det kan också vara den vanliga nyponrosen Rosa Canina med enkla små rosa blommor och massor med nypon.Att flytter se är inte mödan värd ,de passar inte så bra i en rabatt men på en vildtomt eller som häck är de fina.
Stiffe
Rosor vill stå relativt soligt, och i väldränerad jord.

Googla dig in på AOTs roslista och kolla runt, t ex på canina/nyponros/stenros, rosa rugosa/vresros, rosa alba/Maxima, rosa gallica/Officinalis, rosa pimpinellifolia/(pimpinellros).

/S
pianja
Tack för tipsen. Väldränerad jord... jag har rätt fukthållande jord på hela tomten, men då blir det i övre delen de ska stå. Där är det åtminstone luckert. *tänker högt* Gott att det funkar att klippa ner dem. bravo.gif Har sett mardrömsbilder av sönderrivna armar framför mig.

Vad det än är för rosor så lär det vara jobbigast att få upp dem. Som jag skrev innan, de känns som hälsningar från tidigare ägaren, så de blir kvar. Att gräva ner dem på nytt är ju relativt lätt i sammanhanget.
Stiffe
Tycker du gör helt rätt. Proviniens är viktigt. Det tillför en helt ny dimension.
/S
pianja
Så fick jag lära mig ett nytt ord också. smile.gif Det är ju ytterligare en vinst med trädgårdandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon