FlitigaLisa
03-05-2009, 11:04
Har i helgen gjort en upphöjd odlingsbädd och fyllt i jord, nu till frågan - när kan jag så morot, lök, sallad osv? Är det för tidigt nu?
Jag bor i Uppland kan tilläggas... (Ivrig att komma igång

)
De grönsaker du nämner börjar växa när jorden är sex sju grader - så det ska nog funka. Lägg täckduk över efter sådden, så riskerar du inga katastrofer vid frostknäppar. Bönor, squash, tomater, brytärter (och kanske några till) ska du nog vänta ett tag med - där behöver jorden vara tolv femton grader.
Man kan svepa lite plast runt en vanlig febertermometer och stoppa den i jorden för att kolla, om man vill vara noggrann. Och på fröfirman Runåbergs fröer på nätet tror jag det finns tabeller för grönsakernas utvecklingstid - där står om jag minns rätt också vilka temperaturer de behöver för att komma igång.
Och så kan man göra som jag gör - chansa lite, och lägga täckduk över. Hittills har det funkat utmärkt, men som sagt bönor etc sår jag senare än det andra.
Åsa, mälardalen zon 2
03-05-2009, 11:47
Här hittas länk till runåbergs groningstabell (scrolla ner på sidan)Fast mangold tycker jag är bra om man väntar med tills jorden har en temp på runt +10.
Om det är sättlök du har vänta ett lite tag till de går bara upp i blom ifall de utsätts för kyla, ska du direktså lök från frö kan du så nu.
Morot och sallat kan man börja med tidigt, de går att så direkt då marken tinat (+ ofta går de även att så precis innan tjälen går ner i marken på senhösten-vintern dessa fröer skadas ej av kyla) så det är definitivt inte för tidigt för dessa.
FlitigaLisa
03-05-2009, 18:03
Ok, tack för svar!
Det jag ska så är: morot, salladslök, ruccola, sallad, persilja, sockerärtor. Vore skönt att kunna sätta alla samtidigt! Kan jag köra, eller ska jag vänta?
Tulipanaros
03-05-2009, 19:38
Kör! De klarar låga temperaturer allihop.