Annki
Varje år kommer jag hemsläpande på ex antal krukor ljung, för att ha något på balkongen när allt annat vissnat ned. Men efter en höststorm eller två är plantorna avskalade på blommor och balkongen desto skräpigare. Har för mig att ljung ska vattnas tills det börjar frysa till. Och sen ska den bara stå där och vara vacker. Vad gör jag för fel? Jag brukar knacka loss dem ur krukorna och sätta dem i balkonglådor.
Alpiner i Halmstad
Jag misstänker att det inte är klockljung Du köpt.
Tror man inte på ett liv efter advent så kan man köpa vad man i butikerna kallar för höstljung. Sorten är frostkänslig och beter sig som Du beskriver.
För övrigt tror jag att den sällan får vatten på försöljningsstället, den är därför ofta redan död när man trycker ner den.
Jag har aldrig köpt en sådan kruka.
Köper man däremot Calluna vulgaris som är släkt med vår vilda ljung kan Du ha blommande ljung långt fram i vår. Sedan klipper man bort blomaxen och plantan börjar om med en ny växtpreriod.
Lös upp och bred ut rotfilten när Du planterar nya.
M.v.h. Bernt
Annki
Tackar tackar! Då gör jag dörrhjärtan och andra eternelldekorationer av min skräpljung och åker iväg och köper lite Calluna vulgaris. Det roliga var att Bauhaus kallade Calluna vulgaris för höstljung, och den jag köpte för klockljung (större rosaröda blommor). Däremot måste jag säga att de hade vattnat ordentligt! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon