Full version: Nepenthes
veclock
Hej, har en Nepenthes av något slag, köttätande växt alltså med hängande kannor.
Ser ut så här: http://toptropicals.com/pics/garden/m1/raz...es_alata048.jpg

Problemet är att 3 kannor, är svarta av uttorkning. Och en ny som växt ut börjar redan bli svart. Sedan finns det några stora som inte blivit svarta än, men dom har inte öppnat sig än.

Jag undrar, hur ska jag undvika detta? Vill att dom överlever. Sedan jag ringde till affären jag köpte dom i, då dom sa till mig att vattna mer, har jag vattnat jättemycket, varje dag typ, men det verkar inte hjälpa.
Flyttade den till ett kyligare fönster också.

Please help!
Nauti
Är du säker på att det är uttorkning då? Att kannor svartnar och dör är ju naturligt, de gamla som fyllt sin funktion dör och så kommer det nya ovanifrån.

På min så dör kannor hela tiden, men det kommer också nya ovanifrån hela tiden. Så jag har inte tänkt mer på det.

Vad gäller vattning så skall de väl skötas ungefär som orkidéer. Jag gör så att jag sänker ner hela krukan i vatten, sedan låter jag den stå i någon centimeter vatten. När krukan är lätt så gör jag om det hela och det har fungerat bra hittills.
veclock
Ser ut som att dom nya små kannorna är uttorkade också.
Ska dom vara gröna eller bruna? För mina som precis börjat växa ut från själva bladen är brunsvarta redan...

Ska man byta till en större kruka? Har bara använt kranvatten också, är det dåligt?
Nauti
CITAT (veclock @ 03-05-2009, 15:09) *
Ser ut som att dom nya små kannorna är uttorkade också.
Ska dom vara gröna eller bruna? För mina som precis börjat växa ut från själva bladen är brunsvarta redan...

Ska man byta till en större kruka? Har bara använt kranvatten också, är det dåligt?
De nya små kannorna skall väl inte torka ut, då är nog någonting fel sad.gif

Mina nyaste är gröna och blir med tiden mörkare i färgen. Men det varierar nog mycket från sort till sort.

De trivs i små krukor har jag lärt mig här på forumet. Vanligt kranvatten är inte bra för dem, speciellt inte om det pH-regleras med kalk. De flesta köttätande växter är kalkskyende och därför skall du helst vattna med RO-vatten, destillerat vatten eller lättast av allt, regnvatten.

Du kan samla ihop ganska mycket regnvatten och skölja igenom dem rejält så att du sköljer ur så mycket av de kalk- och saltavlagringar som kan ha samlats i torven.
veclock
Nu har jag destilerat vatten som jag vattnar med.
Men vet någon hur det är med dom kannor som inte växt ut än?
Jag har fått tre jättestora kannor, och fyra av dom mindre är halv-torkade (svarta)
Varje blad som inte har en kanna har ett litet utskott som ska bli en kanna, men varje sånt utskott är brunt och torrt - vad beror det på? Och hur förhindrar jag det?
Bassam
Tack för frågan

Du ska titta på dom för att vet om dom attackerad från ohyra eller MÖGEL.
H:Bassam
veclock
Tror inte det är något sånt. Det är inga fläckar direkt, bara torka.
Värt att nämnas är att ett blad har torkat ut också. Kan det vara övervattning eller?
Bassam
Tack för frågan

Brun färge kommer också från över vattning .

H:Bassam
lissa
Här får du en länk till en verkligen bra webplats...
Klicka här
Hoppas att du lyckas klara den...
veclock
Tack, ska kolla den!
Kommer det växa ut nya kannor från bladen om man klipper av dom döda kannorna?
Här verkar dom göra det: http://growcarnivorousplants.com/monthly-c...es/category/ask
veclock
Idag tog den en fet geting, då lär den nog växa! smile.gif
Nauti
Det kommer inga nya om man klipper av de gamla sad.gif Filmen du länkar till där de klipper ner allting handlar om en annan växt.
tribo
Jag har aldrig lyckats med dom i längden då den torra inomhusluften får dom nya plantorna att aldrig utvecklas utan torkar ihop ganska omgående sad.gif
Sofiia
Min nepenthes kannor brukar torka in på vintern men till våren kommer det nya fina kannor igen. Har den fått tillräckligt vatten? Min står i en ytterkruka med vatten i hela tiden, dock har jag läst att den absolut inte vill stå i vatten hela tiden men min trivs iallafall med det.
veclock
Nu håller det på att växa ut friska kannor,
tror metoderna funkade. Krukan står i en större vattenfylld kruka som konstant förser den med vatten. Sprayar den också så luftfuktigheten är inget problem. smile.gif
lissa
Grattis till dina nya kannor, jag har själv aldrig vågat mig på den, bara venus flytrap, En bekant hade en som var underbaart vacker , med dom största kannorna jag någonsin sett, och det enda hon gjorde var att hålla luften fuktig med att sprayade både den och runt den varje dag med en såndär sprayflaska som finfördelar vattnet völdigt mycket..
Nu när dom har kommit tillbaka, så betyder det att du har hittat det perfekta microsystemet för den... bravo.gif
veclock
Synd bara att jag inte gjorde det tidigare, för då hade jag haft typ 10 kannor fler sad.gif Dom flesta bladen har ju inte fått nya kannor pga att spetsarna torkat ut innan dom hunnit växa till sig. Men förhoppningsvis blir vinsten av två getingar många kannor. smile.gif

Förresten, är små gulvita prickar i jorden, kan det vara svamp? Och kan det skada växten?
Sofiia
CITAT (veclock @ 01-06-2009, 00:08) *
Synd bara att jag inte gjorde det tidigare, för då hade jag haft typ 10 kannor fler sad.gif Dom flesta bladen har ju inte fått nya kannor pga att spetsarna torkat ut innan dom hunnit växa till sig. Men förhoppningsvis blir vinsten av två getingar många kannor. smile.gif

Förresten, är små gulvita prickar i jorden, kan det vara svamp? Och kan det skada växten?

Det är säkert nånslags svamp, det skadar inte växten. Min nepenthes har också svamp i sin kruka, dom trivs ju där de med så..
deborah
En "mirakelmedicin" mot diverse otyg är vitmossa. Jag har räddat både orkideer och köttätare som verkat må dåligt genom att ta bort jorden och plantera dem i vitmossa ett tag. En fördel med vitmossan är att du kan fylla på med vatten så att det blir riktigt blött utan att det möglar. Det är anticeptiskt och skyddar mot div sjukdommar. När plantan mår bättre är det bara att ta rötterna, med all den vitmossa som fastnat runtom och plantera i en jord som är avpassad för just den växten.

Tänk också på att inte använda gödningsmedel, eller vanlig jord, precis som du ska unvidka vanligt vatten (visst är det underbart med tåliga växter!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon