Lindh87
Hej!
När jag putsade bladen idag på en av mina dracenor upptäckte jag något ytterst märkligt...

April 048.jpg

April 049.jpg

April 050.jpg

Vad kan ha orsakat detta? Halva stammen ser vissen ut, hård och brun, medans andra halvan ser frisk ut, grön och levande.
Snälla hjälp mig!
Lindh87
Nu har det blivit mycket värre!

Den friska halvan av stammen ser nu ut så här:

Maj 024.jpg

Vissa blad har fått sådana här prickar:

Maj 025.jpg

En närbild:

Maj 029.jpg

Andra halvan av stammen som började se konstig ut för c.a 3veckor sedan

Maj 030.jpg

VAD KAN DET VARA FÖR FEL?!
Vattnar den 1 gång i veckan med ytterst lite näring.
GunnellF
Det ser ut som röta. Kanske du vattnat för mycket? Dracaenor trivs bäst om de får torka upp mellan varven.

Du kan prova att ta bort skotten från stammen, ta bort blad tills du ser att det är frisk stam och så sätter du dem i såjord eller torvbriketter (runda platta briketter som man lägger i vatten så att de sväller). Stammen är nog tyvärr utom all räddning... -cry-.gif
Lindh87
Jag vattnar dem så sparsamt, har 2 exakt likadana och behandlar dem likadant.
Men jag får göra som du säger, och sätta dem i andra krukor sad.gif
Men väldigt lustigt att halva stammen vissnade först och så.
GunnellF
CITAT (Lindh87 @ 18-05-2009, 16:56) *
Jag vattnar dem så sparsamt, har 2 exakt likadana och behandlar dem likadant.
Men jag får göra som du säger, och sätta dem i andra krukor sad.gif
Men väldigt lustigt att halva stammen vissnade först och så.

Har du haft den länge?

Det är svårt att säja exakt varför växter ger upp sådär, men faktum är att din planta har ruttnat i stammen. Ibland har det hänt saker med en planta innan man ens har köpt den, men att det visar sig först efter ett tag. Jag har haft många Dracaenor men aldrig vattnat så mycket som en gång i veckan... de tål att stå torra och det är bättre att vattna lite väl sällan än för ofta. Sen måste man se till förutsättningarna och vattna därefter: hur står de, ljust eller mörkt? Har de varmt underifrån eller inte osv?

Se till att ta bort så mycket av skotten att det är frisk ved, så att säja, innan du planterar dem. Alternativet är att slänga hela plantan, men chansa och sätt skotten. De brukar rota sig lätt och då får du två Dracaenor till. Risken finns att de ruttnar om nu smittan finns i hela plantan, men det är värt ett försök. tummenupp.gif
Lindh87
Jag har haft den c.a 1år, de står väldigt skuggigt, norrfönster så får knappt in någon sol alls.
Och den får väl ungefär 1dl varje söndag (min bevattningsdag)
Den andra som jag köpte samtidigt växer som attans, trodde inte att de skulle växa i min tråkiga lägenhet.

När jag drog upp den för att sätta skotten i salixvatten så var rötterna väldigt fina.
Jag trodde nämligen att jag kanske skadat rötterna vid omplantering, men som sagt
de var väldigt fina. Så jag är inte ett dugg klokare sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon