Hej !jag har också köpt Lilljor Tritionia ,det står att man ska avhärda dom alltså ha dom ute på dagen och ta in dom på kvällen tills det är frostfritt!Man kan också sätta dom direkt ute i landet men då måste man skydda dom mot järnätterna med täckning.Hoppas du fick lite hjälp med de jag vet
Jag har mina Gladiolus ute...i kruka...de som kommit längst är ca 15-20 cm, de står ute under nätterna också...
och har klarat sig alldeles utmärkt...
Doftliljelökarna satte jag ned i jorden förra helgen...det syns inget ännu...men...
Jag bor i zon 2...
Alexander-VG-zon3
08-05-2009, 14:17
är det knölar/ lökar utan blad så behövs dom inte avhärdas för nåt. utan det är bara att plantera ut dom i krukor och ta in vid ev frostnatt. mina Doftliljor, Trigridialiljor har varit ute i krukor sedan feb-mars (tagits in vid frost). och dom har grönskat nu när det var så varmt innan. och skulle det bli frost så kan det ibland räcka med att sätta dom nära väggen skyddat eller högre upp. frosten är oftast nu inte långvarig och det gäller att det kryper under noll för någon timme under morgonen och det klarar en del utan problem.