malin72
jag har köpt doftliljor och Tigridia pavonia i år och haft dom tidigare men glömt bort när jag satte ner dom g.gif jag ska ha dom i stora krukor och undrar om det är ok att sätta dom nu!!!!
håller på för fullt ute och tänkte kolla om jag ska fylla på 2 krukor till giggle.gif , vad tror ni? jag har ingen lust att bära in och ut nono.gif
Motti
Hej !jag har också köpt Lilljor Tritionia ,det står att man ska avhärda dom alltså ha dom ute på dagen och ta in dom på kvällen tills det är frostfritt!Man kan också sätta dom direkt ute i landet men då måste man skydda dom mot järnätterna med täckning.Hoppas du fick lite hjälp med de jag vet flirting.gif
malin72
CITAT (Motti @ 06-05-2009, 16:49) *
Hej !jag har också köpt Lilljor Tritionia ,det står att man ska avhärda dom alltså ha dom ute på dagen och ta in dom på kvällen tills det är frostfritt!Man kan också sätta dom direkt ute i landet men då måste man skydda dom mot järnätterna med täckning.Hoppas du fick lite hjälp med de jag vet flirting.gif

aha står det så å dina!! Ok oj då...hm jag har mina i krukor nu men då måste jag kanske bära in dom då.....undrar om det är försent för dom crying.gif dom har ju fått stå ute ett par nätter duh.gif
Ywonne
Jag har mina Gladiolus ute...i kruka...de som kommit längst är ca 15-20 cm, de står ute under nätterna också...
och har klarat sig alldeles utmärkt...
Doftliljelökarna satte jag ned i jorden förra helgen...det syns inget ännu...men...

Jag bor i zon 2...
Alexander-VG-zon3
är det knölar/ lökar utan blad så behövs dom inte avhärdas för nåt. utan det är bara att plantera ut dom i krukor och ta in vid ev frostnatt. mina Doftliljor, Trigridialiljor har varit ute i krukor sedan feb-mars (tagits in vid frost). och dom har grönskat nu när det var så varmt innan. och skulle det bli frost så kan det ibland räcka med att sätta dom nära väggen skyddat eller högre upp. frosten är oftast nu inte långvarig och det gäller att det kryper under noll för någon timme under morgonen och det klarar en del utan problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon