tilde72
Jag har införskaffat tre olika sorters klematis i våras.
Har ännu inte planterat om dem, utan står i de krukorna jag inhandlade dem i.
Tycker att det är svårt att få klarhet om hur jag skall beskära dessa och hoppas att jag får den hjälpen av er!

Ernest Markham (Jackmanii Group)
Cantesse de Bouched (Jackmanii Group)
General Sikorski (Patents group)

Tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
/Tina B

tilde@bostream.nu
jutte
smile.gif Hej igen Tilde

Ernest Markham kan klippas antingen hårt eller mindre hårt beroende på hur man vill att den ska blomma. Klipp hälften av rankorna till ungefär 30 cm över marken. Resten kan du bara putsa lite. På detta sätt får du en jämnare blomning mellan Juni till Oktober. Beskärningen gör du på våren.

Till våren kan du visserligen klippa ner alltihopa till 30 cm (precis ovanför ett bladpar)så hjälper du plantan att få balans gentemot roten. Detta bör man göra med alla klematiser den första våren efter planteringen..
Glöm ej heller att plantera dem cirka 10 cm längre ner än de står i krukan plus att du lägger sand i det översta lagret så slipper du sjukdomar.

Cantesse de Bouched hittade jag inget om men jag antar att man kan göra samma som med Ernest Markham.

General Sikorski ska bara putsas på våren, ta bara bort död ved.

Jag brukar kolla på denna sidan för att få tips om klematis
http://www.clematis.hull.ac.uk/index.html

Hoppas att du lyckas med dina klematiser.

mvh anders
Alpiner i Halmstad
Vi tillämpar en enkel regel. Vi beskär våra clematisplantor efter blomningsperioden. Sorter som blommar sent på hösten väntar vi med till våren. Plantorna har vanligtvis vackra fröställningar, som är kvar hela vintern.
Plantornas årstillväxt får avgöra hur hårt och hur långt ner vi klipper.
Målet med klippningen är ju att man skall få blomningen i ögonhöjd.
M.v.h. Bernt
lolo
Jag har hört (visserligen av en amatör) att man inte ska klippa ned clematis alls på hösten. Den ska vara intakt till våren, annars blir blomningen avsevärt sämre. Åtminstone gäller detta alpclematis med blå blommor. Sen på våren klipper man väl ned den, eller?

/Ann-Louise i Umeå
smile.gif
Alpiner i Halmstad
Alpclematisen växer till och bildar blomknoppar efter blomningen under sommar och höst.
På hösten har dessa plantor alla blomknoppar färdiga inför sin tidiga vårblomning.
Klipper man en sådan vårblommande planta tidigt tar man ju också bort blomknopparna.
En annan regel är att man bör vara återhållsam med klippning av småblommiga clematis arter och sorter.
M.v.h. Bernt
lolo
Innebär detta alltså att jag ALDRIG ska klippa alls i min alpklematis? Men den får väl risiga grenar och blad som ska bort på våren, eller? Eller behåller den utseendet hela vintern trots (hos oss ganska vanligt) 20-25 graders kyla?
unsure.gif
/Ann-Louise i Umeå
Alpiner i Halmstad
Iolo!
Visst måste Du klippa förr eller senare.
Plantorna blir ju risigare och omfångsrikare med åren. Plantorna flyttar upp blomningen till högre höjder också, om man inte låter plantan börja om ibland.
Hur ofta man får göra en omfattande beskärning får utseende och plantans omgivning avgöra.
M.v.h. Bernt som klippte ner en 1 kubikmeter stor C. alpina till marken.
Jag väntade naturligtvis till efter blomningen var över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon