|
Julia03
03-05-2009, 14:53
Hej! När man talar om att gödselbevattna rosor - vad avser man då för lösning? Mvh
Det finns flytande näring som man kan späda och vattna med, hur man blandar står väl på förpackningen. Annars är det bättre köpa en påse kogödsel och mylla ner på våren till rosorna, eller hönsgödsel. Man kan lägga nässlor i en spann och späda ut och vattna med, luktar pyton men är visst bra.
Aqvakul
03-05-2009, 16:45
Att gödselvattna, d.v.s. använda någon form av flytande näring, innebär ett snabbt tillskott av näringsämnen till växten.
Guldvatten är också bra, och gratis. /S
Julia03
04-05-2009, 05:38
Tack! Vill minnas att jag läste ngn specialblandning i Lars-Åke Gustafssons bok. Kommer däremot inte ihåg säkert. Eftersom regnet skulle komma tog jag tillfället i akt och vattnade med blåkorn igår (som jag själv löst upp och vattnar mina växter med). Lade också på lite jord. Eftersom det gällde 2 buskar som jag flyttat ut från min trädgård till den gemensamma rabatten (bostadsrättshus) så vill jag inte lägga på kogödsel. Det gjorde jag i trädgården och det stank i flera dagar! Nu får vi se om det blir något resultat. Dessutom har det regnat hela natten och håller på fortfarande. Ha' det skönt i vårregnet!!
Jag har lagt på pås-ko, och det stank inte ett dugg.
Julia03
04-05-2009, 08:38
Min pås-ko stank....eller snarare doftade .............men grannarna kanske tycker det stinker................
Då hittade du kanske en bättre sort, med mer krut i Vad är det för märke?
Julia03
05-05-2009, 09:11
Hej! Det var Plantagens kogödsel!
Hoppas jag inte "kapar" tråden nu, men fråga:
Är det bättre att gödsla (ja, ko på påse för min del, men kan ju även tillsätta annat om det behövs, ex vis hönsgödsel, blåkorn) rosorna flera gånger och mindre per gång?
(Har precis varit ute och gett varje ros en dos, typ 50 liter delat på vad kan det vara... kanske 12 rosor sisådär. Luktade ingenting, men hoppas ändå att kraften finns där.... Bör jag vara orolig?)
Aqvakul
05-05-2009, 17:48
CITAT (kasam @ 05-05-2009, 18:07)  Är det bättre att gödsla (ja, ko på påse för min del, men kan ju även tillsätta annat om det behövs, ex vis hönsgödsel, blåkorn) rosorna flera gånger och mindre per gång? Enligt forskare på området så är det optimala att gödsla kontinuerligt t.ex. en gång i veckan. Det gäller särskilt för anueller med stor bladmassa, som har ett stort behov av kvävetillförsel. Det här med att bara gödsla en eller två gånger handlar snarast om arbetsbesparing i stora odlingar. Med små gödselgivor minskar man risken för övergödning och näringsläckage.
Det är en av poängerna med naurgödsel som ko och häst, det räcker att lägga på en (1) gång, och då lite mer, eftersom de har minst kväve i sig och dessutom är det hårdare bundet, och läcker alltså inte ut nämnvärt. Ko och hästgödsel har verkan upp till tre (3) år, även om verkan naturligtvis avtar allteftersom. Konstgödsel a la blåkorn däremot säger bara splosch, och så är allt ute i backen. Det är därför man måste dela upp givorna i små doser utspridda över tiden. Annars kan man ha ihjäl rosorna, samt förpesta grundvatten mm.
Hönsgödsel är mycket kraftigare än häst och ko, men svagare än konstgödsel.
Sedan har det ju också betydelse vilken jordmån det är. I stabbig lerjord är risken för läckage mycket mindre än i sandjord, eftersom sandjord är så genomsläpplig och lerjord mer som en disktrasa. Alltså kan det vara befogat att i sandjord gödsla mer än en (1) gång, men knappast i lerjord (ko & häst).
Huruvida påsgödsel luktar beror nog bara på om det kommit med nyare gödselbitar el inte i påsen. Är det "brunnet" och nedbrutet så ska det inte lukta nämnvärt. Sedan är vi ju olika känsliga för lukten, vilket gör att en person kan tycka att det stinker medan en annan inte känner någonting.
/S
Tack för era svar, tror jag börjar få lite grepp om det hela nu. CITAT (Stiffe @ 05-05-2009, 21:33)  Det är en av poängerna med naurgödsel som ko och häst, det räcker att lägga på en (1) gång, och då lite mer, eftersom de har minst kväve i sig och dessutom är det hårdare bundet, och läcker alltså inte ut nämnvärt. /S Kanske dum fråga, men Stiffe (eller någon annan som vet), när du skriver att man kan lägga på "lite mer", hur mycket är det ungefär per ros som är lagom dos? Ja, gäller rosor som ex vis New Dawn, Henry Hudson och Winchester Cathedral.
Aqvakul
06-05-2009, 07:52
CITAT (kasam @ 06-05-2009, 07:52)  Tack för era svar, tror jag börjar få lite grepp om det hela nu. Kanske dum fråga, men Stiffe (eller någon annan som vet), när du skriver att man kan lägga på "lite mer", hur mycket är det ungefär per ros som är lagom dos? Ja, gäller rosor som ex vis New Dawn, Henry Hudson och Winchester Cathedral. Instämmer i stort i Stiffes analys. Kasams fråga visar dock på att det kan vara en fördel att ge flera givor. Om man ger rosorna ca 4-5 cm kogödsel så kan man sen ge lite hönsgödsel eller NPK i början på juni och ev. en gång till i slutet på månaden om man ser tecken på kvävebrist (tillväxten är svag, bladen inte kraftigt gröna..). Problemet med ko/hästgödsel är att näringsinnehållet är lite osäkert och framförallt är det osäkert hur mkt som frigörs. När växter drabbas av akut näringsbrist handlar det nästan alltid om kväve. Det tillförs lättast i form av NPK eller hönsgödsel som vattnas ut.
Tja, allting är relativt. Mängden gödsel beror på hur stor rosen är, vilken jordmån man har, och om det är en engångsblommande el remonterande ros.
1) Ju större ros desto mera gödsel 2) Sandjord är mager (näringsfattig) och lerjord är fet (näringsrik). Skogsjord (pinnmo?) är också rel mager. 3) Engångsblommande kräver mindre näring än remonterande.
Sedan finns ju sådana besvärliga "gott- och blandat-fall" som remonterande rabattrosor. De är inte stora men desto kinkigare oftast, och behöver rätt mycket gödsel. Det är inte min "cup of tea", och därför har jag ingen egen erfarenhet, men det finns andra som har.
Då jag själv bor på hästgård och därmed har fri tillgång på hästgödsel, så lastar jag den skottkärrevis och skyfflar ut med spade i rabatterna. Lite extra trickigt att bedöma mängden blir det också då jag slänger ut färsk obrunnen dynga, vilken ju har lite mer fjutt än välkomposterad ko på påse.
Dock tycker jag det verkar rätt lagom med 4-5 liter per ros som du lagt ut, (utan att veta fakta som jag nämnde inledningsvis). Jag tycker du kan prova dig fram. Det är bättre att ta lite för lite, för då riskerar man inte att skada rosen, och sedan finns ju alltid möjligheten som Aqvakul nämnde att komplettera senare på säsongen. Det tar några år, men man lär sig. Du kommer för övrigt inte undan eftersom man måste lära sig sin egen trädgårds förutsättningar. Jag är bara mitt i den processen, och då har jag haft trädgård i 8 år nu...
/S
Fast kan man skada rosen med pås-ko? Jag har för mig att det inte går att överdosera (till skillnad från konstgödsel)
Tack Aqvakul o Stiffe för era värdefulla svar. Ja visst handlar det om att lära sig av den egna praktiska erfarenheten av och i sin trädgård. En hel del misstag, men också framgångar har gjorts under de år jag haft trädgården. Dock bra att få ta del av er kunskap/erfarenhet. Jag kommer att låta rosorna få vara ifred nu med den gödsel de har fått och sedan kanske komplettera sedan.
Undrar också - liksom Thé - kan kogödsel överdoseras? Vad händer då? Tecken?
Hmm,  nej kanske inte pås-ko, då den är väl förmultnad. Det som händer bör väl vara att det växer så det knakar. För mycket kväve ska ge mörkt gröna blad har jag läst. För kraftig tillväxt ger mycket blad och mindre med blommor, tror jag. Det kan i värsta fall öppna upp för sjukdomsangrepp senare på säsongen (tror jag). Det största problemet kan bli att de inte stoppar tillväxten på hösten, vilket ger mycket nedfruset. Personligen tror jag att mindre tillväxt ger högre kvalitet och robusthet på busken. Det är dock inget jag kan substantiera, utan bara en arbetshypotes. Vad jag däremot tror mig veta är att för lite vatten ger småväxta blommor samt ökad risk för SF och MD senare på säsongen. Men, här är min arbetshypotes att det man förlorar ett år det vinner man alla följande, enär rosens rötter har brett ut sig och grävt ner sig djupare så att den klarar riktigt tuffa villkor utan min assistans. (Helt i enlighet med devisen: det som inte dödar, det härdar). /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|