Full version: flytta lökar
Danne031
För ett tag sen så undrade jag om och hur det gick bra att flytta på lite krokus bl.a., just hur jag ska göra har jag koll på, nu kommer frågan: när wink.gif

Saken är den att all krokus är ju helt galen, blommorna vissnade bort för länge sedan, men bladen dom fortsätter ju växa så det knakar blink.gif
Jag skulle hemskt gärna gräva upp dom nu och flytta på över sommaren för att sedan plantera mer permanent till hösten, kan man göra det när bladen fortfarande är gröna och hur långa som helst? Bör inte de vissna ner av sig självt? dunno.gif

Sedan gäller samma fråga för Påsk och Pingstliljor (är det 2 olika sorter eller bara 2 olika färger?) Båda sorterna är på gång att blomma ut, kan vi räkna med att behöva vänta på deras nedrans blad att tyna bort eller kan man flytta i förtid på något sätt när blomman vissnat? Alltså gräva upp lökar med bladen och låta den vissna någon annanstans?
Lotta22
Ja, du kan gräva ner dem någon annanstans och låta dem vissna ner där. När de vissnat ner kan du gräva upp dem och förvara dem torrt och skuggigt tills det är dags att sätta dem i höst.
Danne031
Behöver bladen vara ovan jord vid 'vissna ner perioden' eller kan jag gräva ner hela växten?
Bara så jag inte missuppfattar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon