Full version: vad heter jag?
vildvittra
vad kan dessa heta? är novis inom krypvärlden men har målsättningen att bli bättre
Huggorm
Nätvinge heter den vänstra. Spindeln vet jag inte vad det är för någon, men det var en äcklig en
Gossen Ruda
Den vänstra är närmare bestämt en Guldögonslända, Crysopa carnea. Spindeln vete 17, en äggstinn hona är det iaf.
vildvittra
tack! vad kul då har jag spindelbebbar o se framemot på min balkong smile.gif
då har jag lärt mig ett nytt namn,guldögonslända smile.gif
Myosotis
CITAT (vildvittra @ 03-05-2009, 22:14) *
vad kul då har jag spindelbebbar o se framemot på min balkong smile.gif

smiley_small_hug.gif Jag blir så glad när folk gillar spindlar smile.gif
amaira
Spindeln är en klotspindel. Troligtvis Steatoda bipunctata. Fettspindel kallas den ibland på svenska.

Guldögonsländornas larver kallas för bladluslejon för att den slukar bladlöss på löpande band. Används även i biologisk bekämpning.

guldögonslända

(edit: felstavningar)
Meriona
CITAT (amaira @ 06-05-2009, 13:57) *
Spindeln är en klotspindel. Troligtvis Steatoda bipunctata. Fettspindel kallas den ibland på svenska.

Guldögonsländornas larver kallas för bladluslejon för att den slukar bladlöss på löpande band. Används även i biologisk bekämpning.

guldögonslända

(edit: felstavningar)

KLOT-spindel - ja man förstår ju varför! giggle.gif
vildvittra
Myosotis-jag är en krypoman och spindlar tycker jag är trevliga nyttodjur, förra året bodde en gigantisk korsspindel(tror jag det var) på min balkong, hoppas den dyker upp i år igen

Amaira-tack för länken!!den var ju toppen!!spännande läsning om småkryp
klotspindel *lägger in det i minnet*
amaira
Meriona, javisst, hihi. Klotspindlarna är verkligen klot.

Vildvittra, spindlar är trevliga och roliga djur (och nyttiga). De flesta är små, men börjar man titta finner man en hel del som går att artbestämma, åtminstone till släkte.

Berith
På tal om spindlar... blink.gif
Så här många barn får jag när jag blir stor!

[attachment=34364:DSCN8959x.jpg]
[attachment=34363:DSCN8953x.jpg]

Bilderna togs ett år i slutet av mars, och spindlarna åkte ut trots kylan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon