vildvittra
03-05-2009, 17:38
vad kan dessa heta? är novis inom krypvärlden men har målsättningen att bli bättre
Huggorm
03-05-2009, 17:48
Nätvinge heter den vänstra. Spindeln vet jag inte vad det är för någon, men det var en äcklig en
Gossen Ruda
03-05-2009, 19:05
Den vänstra är närmare bestämt en Guldögonslända, Crysopa carnea. Spindeln vete 17, en äggstinn hona är det iaf.
vildvittra
03-05-2009, 21:14
tack! vad kul då har jag spindelbebbar o se framemot på min balkong
då har jag lärt mig ett nytt namn,guldögonslända
Myosotis
05-05-2009, 21:19
CITAT (vildvittra @ 03-05-2009, 22:14)

vad kul då har jag spindelbebbar o se framemot på min balkong

Jag blir så glad när folk gillar spindlar
Spindeln är en klotspindel. Troligtvis Steatoda bipunctata. Fettspindel kallas den ibland på svenska.
Guldögonsländornas larver kallas för bladluslejon för att den slukar bladlöss på löpande band. Används även i biologisk bekämpning.
guldögonslända(edit: felstavningar)
Meriona
06-05-2009, 20:12
CITAT (amaira @ 06-05-2009, 13:57)

Spindeln är en klotspindel. Troligtvis Steatoda bipunctata. Fettspindel kallas den ibland på svenska.
Guldögonsländornas larver kallas för bladluslejon för att den slukar bladlöss på löpande band. Används även i biologisk bekämpning.
guldögonslända(edit: felstavningar)
KLOT-spindel - ja man förstår ju varför!
vildvittra
07-05-2009, 19:43
Myosotis-jag är en krypoman och spindlar tycker jag är trevliga nyttodjur, förra året bodde en gigantisk korsspindel(tror jag det var) på min balkong, hoppas den dyker upp i år igen
Amaira-tack för länken!!den var ju toppen!!spännande läsning om småkryp
klotspindel *lägger in det i minnet*
Meriona, javisst, hihi. Klotspindlarna är verkligen klot.
Vildvittra, spindlar är trevliga och roliga djur (och nyttiga). De flesta är små, men börjar man titta finner man en hel del som går att artbestämma, åtminstone till släkte.
På tal om spindlar...
Så här många barn får jag när jag blir stor![attachment=34364:DSCN8959x.jpg]
[attachment=34363:DSCN8953x.jpg]
Bilderna togs ett år i slutet av mars, och spindlarna åkte ut trots kylan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.