Full version: Alströmeria
rosita
Går det att ha Alströmeria i marken i zon 1? Klarar den minusgrader?
Eva i Höga
Fick Alströmeria i höstas och det sades att den skulle klara sig här (zon 2) om man täcker den. Jag har gjort det men glömt bort det hela så jag får gå ut och titta om det kommer något under täcket. Så mitt svar är: tror det går i zon 1 med ett täcke.
Alexander-VG-zon3
det finns ju många arter och namnsorter och hybrider. och alla tål INTE frost alls medan det finns en del som klarar sig gott och väl i zon 1-2(3) i väldräneradjord och ett varmt och skyddat läge och ev täckning i kallare zoner/lägen.
Flyguy
Jag har försökt ta livet av Alstroemeria i flera år nu, utan att lyckas.... whistling.gif
Först satte jag den djupt i lerjord, som visade sig stå under vatten en stor del av sommaren. Visst växte den, men inga blommor och givetvis ruttnade en stor del av knölarna.
Efter en flytt till "higher ground" mår den finemang och växer sakta till sig och bjuder på blomning också.
Zonen ligger väl runt 3, men det brukar jag mörka för mina växter... coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon