tilde72
Jag är nybörjare och undrar över vad dessa uttryck betyder?
Om klematisen blommar på fjolårsved kommer den inte att blomma i år. Beskär den då inte utan njut nästa år. Annars kan man beskära den som redan skett för då blommar den på årsskotten. (Fjolårsved och årsskotten)?
Även: Nelly Moser putsas bara till frisk ved på våren?

Tacksam på svar för en oerfaren.
Hälsningar Tina B
tilde@bostream.nu
Charlotte V
Så här funkar det: växternas tillväxt sker på våren/sommaren. På växter som "blommar på fjolårsved" kommer alltså knoppar och blommor på de partier av växten som växte förra säsongen. Alltså, på de grenar som växt nu i sommar 2003, kommer blommor sommaren 2004.

Om du beskär din clematis på våren 2004, klipper du bort topparna/skotten som växte sommaren 2003 och då även de knoppar som skulle kommit där och får därför ingen blomning.

Syrener t ex funkar så. Den blommar under våren på skotten från sommaren innan. När den blommar klart klipper man den så att det hinner växa nya skott under sommaren som sedan blommar nästa vår.

Växter som blommar på årsved klipper man alltså ner på våren och så växer de under våren och sommaren och knopparna kommer på de nya skotten från samma säsong.

Jag tror att det är någon sorts felskrivning i den där texten du citerat.

Det som står om att "putsa till frisk ved på våren" innebär bara att man klipper bort allt som dött under vintern - bort med allt som är brunt och dött inuti, ner till levande vävnad som är grön. Se upp bara, för clematis har en tendens att se stendöd ut på ytan, men leva innuti.

Hoppas du hajjar mitt svamel! Tror att detta är rätt.

Charlotte
Gunvor Nilsson
Hej Tilde och välkommen in i "växthuset"!

Jag har Klematis Jackmanii och den blommar på årsskotten, d.v.s. den hade bara en kort stängel kvar sen förra året, i våras satte den fart och växte och nu blommar den för fullt på de nya skotten.
Om du däremot har en klematis som växer upp med skott efter blomningen i år så klipp inte ner den för då kommer de skotten att bära blom nästa år! (=fjolårsved)

Hoppas du förstår!

/Gunvor

Oj då - nu fick du dubbla svar! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon