Tjockepoffa
Hej!
Nu ska det tyvärr byggas en belyst gång och cykelväg längs med vår tomtgräns :-(
Jag behöver hjälp med att få tips på en hög och tät häck som även skyddar från insyn på vintern.
Var på Plantagen och såg ngt som hette Vinterliguster.
Ngn med erfarenhet av denna växt eller ngn som har ngt annat förslag?
Det får gärna vara ngt snabbväxande!!!
MariaS
"Vinterliguster" är en trevlig häckväxt, som om den bara får etablera sig, gärna drar till med en halvmeter/säsong. Lätt att klippa och forma om man så vill.

Sätt då häcken i väl genomarbetad jord (eventuellt jordförbättra). Vattna och vänta under första året. Ungefär i april (beroende på var du bor) klipper du ner den till 20-30cm höjd, gödslar och väntar till i augusti, då du kan börja forma häcken.

Gör du så här, har du snart en tät fin häck på 2,5 meters höjd, som kan erbjuda ett och annat fågelbo på köpet giggle.gif
Tjockepoffa
Jag har funderat hit och dit!
Men det lutar nog åt denna växt.
Vi bor i Stockholms-området (har det ngn betydelse för växtligheten?).
Vill inte ha Tuja eller liknade :-(
Ingrid Zon3
Jag har två synpunkter på detta:

Om plantagen med "vinterliguster" menar den sort som inte fäller så mycket av löven förrän knopparna är på väg att spricka ut på våren (Ligustrum ovalifolium) så är den inte speciellt härdig, zon II brukar anges. "Stockholms-området är ju rätt stort och odlingszonen kan variera mellan 1 (med tvekan) och 4. Kolla noga zonen innan du bestämmer dig, häck är en hyfsat stor investering både i pengar, arbete och tid. Då är det bättre att ta till en eller två zoner extra för säkerhets skull.

Det andra är att visst växer liguster en halvmeter per år, men för att få en tät häck så måste du beskära den, och så att bara 20 cm av tillväxten är kvar. Det svider i hjärtat, tro mig, jag vet! Speciellt när man skulle vilja ha insynsskyddet på plats NU!

Har du kollat avenbok? En av de snyggaste till höga häckar tycker jag. Den kan man sätta i förband (zickzack) för att få den tätare. Sen är jag en stor beundrare av idegran också, men den går inte att få upp jättefort tror jag, om man vill ha den tät alltså.

Det finns ju "färdig häck" att köpa av de vanligaste sorterna, men då kostar det. Om du har plats för friväxande häck så har du ju lite mer att välja på.
Snabbaste insynsskyddet är och förblir plank...
Tjockepoffa
Ingrid!
Ja, det var den typ av Liguster som de menade!
Vi bor på Värmdö i Stockholms skärgård! Zon 3 tror jag!
Läste om Avenbok - väldigt intressant för mig. Det stod även att Lind var en bra häckväxt, precis som Avenbok, dock lite mer snabbväxande!
Vad tror du?
Ingrid Zon3
Vad jag vet har jag aldrig sett lind som häck. Men en snabbglutt i lite böcker gör att jag tror på idén. Och googlar man på lindhäck så hamnar man förstås här på odla smile.gif Läs här t.ex.
(tror att det är från en gammal version av forumet, ser inte riktigt ut som man är van.) Edit: nej, det är tydligen en ny version... (?) Glöm det, inställningar... slap.gif )

Att lind blir snyggare än avenbok är jag dock tveksam till flirting.gif

Om jag fattat rätt får Värmdö emellanåt en ruskig massa snö och då är det nog bra att välja bort vintergröna häckväxter.
Tjockepoffa
Tack för ditt svar :-)
Mycket snö... Nä! Det har väl blivit ngn vecka om året då det har kommit en del, men det har försvunnit lika fort som det kom :-)
Snön är inget problem!
När vi köpte tomten så sågade jag ner alla granar och tallar det första jag gjorde! Där för vill jag INTE plantera ngt som liknar dessa som t ex Thuja mm.
Ditt förslag är kanon :-)
Ingrid Zon3
Kul!
Jag har arbetskamrater i Nacka o Värmdö som påstår att de kan få 30-50 cm snö på ett dygn, gärna blötsnö. Sånt knäcker grenar speciellt på träd och buskar som har löv/barr kvar.

Lycka till med häcken!
HelenJ
Linden fäller bladen på hösten, kommer alltså att stå kal under vintern.
Avenboken fäller inte sina höstlöv förrän de nya löven kommer på våren och "puttar bort" dem. Den ger alltså insynsskydd även vintertid.
Den ska inte kapas ner till 20 cm höjd för att bli tät som vissa andra häcktyper, utan redan efter ett par år kommer du att ha en 2 m hög häck som är hyfsat tät, och som bara blir tätare efter hand.
Jag tror absolut att avenbok är det bästa alternativet för dig.
Tjockepoffa
Igår kom en arbetskamrat in i personalrummet och sa att hon hade en häck (oplanterad i krukor) som hon ville sälja. 40 plantor för 30:- st.
Det visade sig vara Vinterliguster, det som jag tänkt som häck från början.
Det är ju väldigt billigt...
Men nu hade jag ju bestämt mig för Avenbok...
Ska jag ta den iaf? Eller vilken ska jag ta?
Ångest!!!
MariaS
CITAT (Tjockepoffa @ 05-05-2009, 16:26) *
Igår kom en arbetskamrat in i personalrummet och sa att hon hade en häck (oplanterad i krukor) som hon ville sälja. 40 plantor för 30:- st.
Det visade sig vara Vinterliguster, det som jag tänkt som häck från början.
Det är ju väldigt billigt...
Men nu hade jag ju bestämt mig för Avenbok...
Ska jag ta den iaf? Eller vilken ska jag ta?
Ångest!!!

30:-/planta fear.gif Annars köper man vintergrön liguster för ca 10-15:-/planta!
Tjockepoffa
Var då?
Inte här där jag bor!
Ingrid Zon3
Håller med MariaS om att det var lite dyrt, men är de stora och täta så kanske det kan vara OK, men inte särskilt billigt. 40 plantor räcker till ca 10 meter har jag för mig och det brukar vara bra att köpa alla plantorna på samma ställe.

Ett sätt att tänka är att räkna, t.ex. så här: Vanliga ligusterplantor ska växa en säsong utan beskärning (säger Wollbrecht!) sen ska de ner på 20 cm, och sen släppas upp 20 cm per säsong. Insynsskydd för gående brukar behöva vara 180 cm högt. Så framåt 2017-18 har du en ligusterhäck som funkar (om jag räknar rätt på fingrarna).

Medan en avenbokshäck på rätt underlag nog kan vara där på 3 säsonger (men kolla gärna det med någon som provat själv, jag chansar lite). Även om den inte är tät då så skymmer den tillräckligt för att folk som passerar inte ska se särskilt mycket.
Tjockepoffa
Ok!
Då blev valet väldigt enkelt :-)
Tack för att detta forum finns och att det finns människor som kan det här med att odla!
Det är verkligen inte min grej...

Vad kan jag räkna med för pris per "planta" Avenbok och hur tätt ska de/tål de planteras för att det ska bli ett riktigt bra skydd?
HelenJ
CITAT (Tjockepoffa @ 05-05-2009, 21:18) *
Ok!
Då blev valet väldigt enkelt :-)
Tack för att detta forum finns och att det finns människor som kan det här med att odla!
Det är verkligen inte min grej...

Vad kan jag räkna med för pris per "planta" Avenbok och hur tätt ska de/tål de planteras för att det ska bli ett riktigt bra skydd?

När jag köpte för 4 år sen kostade nog plantorna 22:-/st, tror jag. De var då ca 80 cm höga. De ska sättas med cc ca 30 cm, altså 3 per meter.
Tjockepoffa
Carpinus Avenbok

Carpinus betulus 30-50 10 pack 161:-
Carpinus betulus 50-80 10 pack 195:-
Carpinus betulus E 30-50 10 pack 216:-
Carpinus betulus E 50-80 10 pack 260:-

Vad är skillnaden på sort när det står E bakom?
Är detta bra pris?
Börjar förstå att Plantagen är riktigt dyra thumbdown.gif

Ingrid Zon3
30-50 och 50-80 står för storleken på plantorna (sånt ska en anständig växtförsäljare kunna svara på!!!). Kolla andra plantskolor! Exempelvis har Zetas vid Kungens kurva har 10-pack E 50-80 för 219 kr.
Kolla gärna med plantskolan innan att de har plantor hemma så det räcker till hela häcken.

E betyder E-planta, mer info om det hittar du på www.eplanta.com.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon