Christa
03-05-2009, 18:58
Har köpt några dahliaknölar och nu när jag öppnade påsen så hade de börjar växa en bit. Man ser ju var den gamla stjälken har suttit och jag antar att den skall vara uppåt.
Fråga 1. En av knölarna har legat på sidan och tre små stjälkar har vuxit åt det håll de trodde var uppåt. Om jag nu planterar den med den gamla stjälken uppåt så ligger de nya vågrätt 3-4 cm. Skall jag sätta den så ändå? kommer de att räta upp sig?
Fråga 2. På påsen står det att de skall planteras ganska djupt men i min bok står det att de skall planteras grunt. Det verkar ju logiskt att man planterar dem grunt och det var därför jag gick in och tittade i boken. Hur brukar ni göra?
ingrids
03-05-2009, 20:33
1. Utgå från gamla stjälken, de nya små styr om.
2. Jag brukar sätta dem så att gränsen mellan stjälken och knölen hamnar ganska grunt, knölarnas form (utbredda eller rakt ner) gör att de hamna olika djupt. D.v.s. jag brukar tänka mer på hur mycket som ska titta upp.
Christa
04-05-2009, 07:40
Tack Ingrids för att du svarade på mina frågor. Nu kan jag plantera dem idag.
Pastillen
20-05-2009, 18:02
Beroende på var du bor så ska du se upp med att plantera dem nu pga frostrisk.
De stryker tveklöst med vid frost och du får vänta länge på att de tar sig.
Bor du norr över finns risken att de inte hinner blomma innan höstfrosten kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.